Norled bestiller verdens første enskrogs pendelferge i aluminium

For aller første gang skal det bygges en ny enskrogs pendelferge i aluminium. - Lav vekt stiller mindre krav til energibruk. I kombinasjon med batteridrift får vi enda et nytt miljøfyrtårn, sier teknisk direktør Sigvald Breivik i fergerederiet Norled om fergen som skal bygges av Westcon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Korte fergestrekninger er svært godt egnet for å drives helt eller delvis med elektrisk kraft, og velutprøvd teknologi og kompetanse finnes tilgjengelig. Vi ser frem til å utvikle kompetansen videre sammen med våre partnere, sier Breivik i en pressemelding fredag.

Den nye fergen skal gå i sambandet mellom Hjellestad og Klokkarvik i Hordaland, og det skal kunne ta med 16 biler. Fartøyet skal konstrueres for å kunne ta imot to vogntog á 52 tonn.

– Dette blir en lettdrevet ferge med det aller nyeste av energieffektivisering- og batteriteknologi om bord, og det er spesielt hyggelig at fartøyet skal operere i vårt nærområde, sier daglig leder Torbjørn Bringedal i LMG Marin.

God stemning hos Westcon

- Ingenting gjør oss stoltere og gladere enn når vi får fornyet tillit fra flotte og innovative kunder som Norled. Westcon har tidligere levert vedlikehold og modifikasjoner til Nordleds ferger. Nå ser vi frem til å utvikle samarbeidet videre med leveringen av et komplett, moderne fartøy utrustet med utstyr fra Westcon, sier Endre Matre, leder for nybygg og teknisk ved Westcon.
Gjennom mange år har Westcons elektro- og automasjonsselskap levert løsninger for elektrifisering av skip og landstrømløsninger for ulike typer fartøy, og det nye oppdraget er i tråd med Westcons strategi om å økt aktivitet utenfor offshoremarkedet.
- Vi har fra tidligere fått i oppdrag å bygge to fiskefartøy og med denne kontrakten tar vi steget inn i markedet for bygging av ferger. Det er et spennende marked der vi får benyttet bredden av våre tjenester innen blant annet skipsbygging og elektrifisering, sier Matre.
Fartøyet skal overleveres til Norled innen utgangen av oktober 2019, og den skal settes i drift 1. januar 2020. Miljø-fergen blir et lite fartøy med halvautomatisk lading. Westcons kraft- og styringssystem eSEAMatic BLUE skal sørge for elektrisk fremdrift med biodiesel som supplement.
- Vi er glade for å kunne konstatere at norske verft er konkurransedyktige med utenlandske verft for denne type høyteknologiske fartøy. Norled har forhandlet med ulike verft og er glade for å være i stand til å bygge lokalt med lokale underleverandører, sier Breivik.