MF «Bilfergen» ved kai i Ålesund

Norges første i sitt slag

Når vi for første gang skal omtale en bilferge i denne spalten, er vel ingenting mer naturlig enn å starte med den aller første i Norge. Og når man skal gi navn til den aller første, hvorfor ikke gi den et navn som alle husker?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Men, det var ikke bilferge den egentlig skulle bli, MF «Bilfergen» da kjølen ble strukket en dag i 1921. Hos Johan T. Nerhus i Ølve i Hardanger er det bygget mang en fiskebåt, og det var det som var planen at denne også skulle ende opp som. Men skjebnen ville det annerledes.

MF «Bilfærgen»

Underveis i byggingen av fiskebåten overtok i stedet AS Aalesund Færgeselskap båten og bygde den ferdig som en bilferge. Lasterommet ble innredet til salong, og det ble lagt til rette for at den skulle kunne ta fire biler, og en motorsykkel med sidevogn om bord, satt tverrskips.

Foto: Digitalmuseet

Når «Bilfergen» lå ved kai, kunne både rekke og skansekledningen tas ned, og flyttes.

Med en tosylindret Bolindermotor fra 1916 ble hun satt i drift på strekningen Vestnes – Åndalsnes i 1922. Dessverre ble det økonomiske tapet på ruten så stort at den ble innstilt senere samme år. Da valgte rederiet å leie ut fergen til Møre Fylkes Ruteselskap, som satte henne inn i sommertrafikk mellom Hellesylt og Geiranger.

MF «Bilfergen»

Tre år senere valgte rederiet å kjøpe fergen. Det ble bestemt at dekkshuset skulle bli noe større, for å gjøre forholdene bedre for de reisende. Det gikk på bekostning av bilkapasiteten som ble redusert fra fire til tre biler. Samtidig skiftet den navn til MF «Bilfergen».

I 1934 ble den nok en gang bygge om. Denne gang ble dekket forlenget, og fikk form som et hangardekk. Det ble også gjennomgående fra for, til akter, og bilkapasiteten økte igjen, nå til fem biler. Samtidig ble den umiskjennelige kutterhekken endret for å bli bred nok til om bord og ilandkjøring.

Under krigen ble hun rekvirert av den tyske okkupasjonsmakten, og brukt til transport langs vestlandskysten. Da freden kom, returnerte hun til forskjellige ruter i Møre og Romsdal-

Foto: Riksantikvaren

Utviklingen kommer

Bilene ble etter krigen flere, og større. Det gjorde at fergen nok en gang måtte bygges om. I 1954 fikk hun blant annet nytt rorhus. Selskapet som eide MF «Bilfergen» hadde etter hvert også endret navn til Møre og Romsdal Fylkesbåtar. I 1959 valgte de å ta henne ut av trafikk, og solgte henne året etter til Sund Kommune i Hordaland. Her ble hun overtatt av Øygarden og Sotra Rutelag i 1961, og etter omfattende reparasjoner ble hun satt inn i rute mellom Tofterøy og Steinsland.

De lokalkjente vet at det ikke er en lang reise. Bare omtrent 200 meter.

Her ble hun gående i rundt 11 år før hun i 1972 mistet godkjenningen av skipskontrollen.

Foto: Riksantikvaren

Et nytt liv

Tre år etter at hun ble tatt ut av rute ble hun, i stedet for å bli senket, overtatt av Søndeled Veteranskibsklubb i Risør. En forening som ble dannet for å ta vare på fergen. De brukte mye tid og penger på å gi MF «Bilfergen» tilbake sitt utseende fra 1934. I 1999 returnerte hun til Møre og Romsdal Fylkesbåtar som nå tok hånd om henne. I perioden 2006 til 2009 ble hun pusset opp ved Hardanger Fartøyvernsenter i Norheimsund.

 I juni 2009 var båten tilbake i Ålesund, og sin faste plass ved Dronning Sonjas plass i Skansegata. Motoren ble ikke overhalt ved fartøyvernsenteret på grunn av manglende teknisk personell ved verftet. MF «Bilfergen» kom seg likevel til Ålesund stort sett ved egen hjelp, selv om det gikk litt sent.