- Dette har vi påpekt i mange år, sier Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund

Norge mangler kabotasjelovgivning

91 nasjoner i verden har lovgivning som forbyr såkalt kabotasje. Norge, er ikke blant dem.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det viser en rapport som er bestilt av Den internasjonale transportarbeiderforeningen (ITF). Rapporten er den første uavhengig analysen av maritime kabotasje-lover siden 1992. Den er basert på analyser, tolkning og råd fra advokater fra 140 land.

- Rapporten avkrefter myten om at kabotasje er et unntak og ikke regelen, skriver ITF i en pressemelding.

Dette er kabotasje:

Kabotasje er transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser.

Kabotasje er i utgangspunktet ikke tillatt i Norge. Transportører fra EØS-land kan utføre midlertidig kabotasje i Norge.

Mens enkelte land praktiserer veldig strenge regler som forbyr alle utenlandske sjøfolk i sitt land, så har Norge vurdert en mye mildere versjon. Her er kravet fra norske fagorganisasjoner kun at det skal være norske lønns- og arbeidsvilkår. De krever at konkurransen mellom norske og internasjonale sjøfolk skal være lik, men de understreker at de ikke vil utestenge utenlandsk arbeidskraft.

Hva var det vi sa?

Leder av Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen sier til Skipsrevyen at dette er noe de har påpekt i mange år.

- Krav til lønns- og arbeidsvilkår i egne farvann og på norsk sokkel handler om helt fundamentale kjøreregler i for arbeidslivet til sjøs, og det er vanlig internasjonalt. Å trekke opp proteksjonisme som argument mot dette slik bl.a. den norske regjeringen har gjort er fullstendig skivebom. Denne rapporten viser det med all tydelighet, sier Hansen.