Nordsteam 2008 dominerte bybildet i Stavanger noen nydelige dager i august.

Nordsteam 2008 – Stavanger 6-10 august

Ett av de største arrangementene i Nordsteams historie gikk av stabelen i Stavanger i begynnelsen av august. Regnfulle dager ble, tradisjonen tro, byttet ut med oppholdsvær og sol når byen Stavanger arrangerte folkemønstring i sitt genuine uterom – Vågen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Under åpningsdagen torsdagen kom solen med åpningssalutten fra D/S ”Børøysund”, som har hundreårsjubileum i år. En annen hundreåring, D/S ”Oster”, kom dampende inn mens ”Gamle dampen” med Ivar Medaas ble spilt i høyttalere langs kaien. Mang en sjømann og ellers interessert sto med en tåre i øyet da, skjønt gjennomsnittsalderen var noe høy for påmønstring denne kvelden. I tillegg til de to ovennevnte hundreåringene fikk også veteranskipenes fugl Føniks D/S ”Stord I” stor oppmerksomhet. Mange av oss husker fortsatt – for vel tyve år siden – da store, voksne og barske menn sto og gråt på tv-skjermen da den ferdigrestaurerte D/S “Stord I” brant opp i Sandvikvåg i Fitjar.
I tillegg var rundt 150 gamle busser, biler og brannbiler utstilt på kaiene i regi av Norsk Samferdselfestival. Det var et ubeskrivelig øyeblikk når festivalen åpnet torsdagen med 42 skipsfløyter av ymse slag, i tillegg til lyden av sirener og horn fra alle de gamle erverdige bilene.
La oss få disse damskipsfløytene som ringelyd på mobilene våre snarest mulig. ☺
Dugnad
Ansvarlig arrangører av Nordsteam 2008 var Ryfylke Damskibsselskap, Engøyholmen Kystkultursenter, Kystkultursamlingen i Tananger, Rygja Kystlag, Baatskolen Poseidon, Veteranskibslaget Rogaland, Tungenes Motorgruppe, Nattrutens Venner, Kystlaget Sandnes, Gammelbilens Venner, Rutebilhistorisk Forening og Veteranbrannbilgruppen i Rogaland. Sammen med tusenvis av skuelystne, laget de et fantastisk arrangement for store og små, – ja etter hvert kom den yngre garde også til Vågen i Stavanger.
I Vågen i Stavanger var der alt fra M/S “Riskafjord” som den eldste på 144 år, slepebåter, frakteskøyter, seilskøyter, kystruter, fjordbusser, lokalrutebåter, ferja M/S ”Skånevik” – som er fredet av riksantikvaren – til alt ble toppet lørdagen med siste besøk av The grand old lady, ”Queen Elisabeth 2”, bygget i 1966. Det var et fantastisk skue når gamledamen la ut byfjorden for siste gang for å bli hotellskip i Dubai. (Se egen artikkel).
Hundrevis av småbåter fulgte henne ut sammen med alle veteranskipene. I tillegg sto tusenvis av skuelystne igjen på kaien for å høre tre støt fra et skikkelig skipshorn med dyp bass.
– Ja, lyder var det nok av, eller ikke nok for noen. Lyden av ”dunk, dunk, eller ftong ftong” er som musikk for mange. Motorgruppen på Tungenes vartet opp med gamle motorer fra 2 hk og oppover, og samlet mange skuelystne. Brannbilene demonstrerte hvordan gamle sjøhus skal slukkes for brann, mens Sildakongen sendte sine lyriske strofer over alle dem som kjøpte hans eminente sildeglass. Bredalsholmen kom med sin egen M/S ”Gamle Oksøy” og demonstrerte nagling på gamlemåten til et leven som skremte bort alle under 10 år. Her var absolutt alt!
Spesielt må nevnes noen av fartøyene som deltok, de representerer alle forskjellige epoker i vår skipsfartshistorie:

D/S ”Stord” ble bygget for Hardanger Sundhordlandske Damskipsselskap for ruter i Sunnhordland. I 1931 ble hun forlenget med 3,5 m og brønnen foran forre dekkshus ble luk

ket igjen, for å settes inn i en nyopprettet ”snøggbåtrute” mellom Bergen og Sunnhordaland. I 1949 ble hun ombygget til motorskip som et prøveprosjekt med 2x500hk Ricardo dieselmotorer. I tillegg ble mye av innredningen modernisert for å møte kravene til langruteskip på fjordene mellom Bergen-Sunnhordaland og Stavanger. Her holdt hun det gående inntil 1969, hvorav de siste 10 år som reserveskip for mer moderne skip. Ferden gikk østover til Oslo som losjiskip for krigsseilere under navnet ”O T Moe”.
Fartøyverninteressen økte og i 1981 ble hun slept til Bergen, der en møysommelig restaurering startet. Motoren ble satt på land til fordel for damp igjen, og eksteriør og interiør ble tilbakeført i den opprinnelige tilstand.
På sin jomfrutur i 1987 brøt det ut brann om bord når hun befant seg i Langenuen. Vi husker vel alle det sørgelige synet på tv der D/S ”Stord I” brant helt ut i Sandvikvåg i Fitjar. Skipet var kondemnabelt, men stolte menn tørket skitt og tårer og begynte på an igjen – det møysommelige arbeidet med å restaurere en av kystens diamanter tilbake igjen. Hun er ikke helt ferdig interiørmessig, men det arbeidet som er gjort er fantastisk. Veteranskipenes ”Fugl Føniks” er utvilsomt D/S ”Stord I”.

M/S ”Sandnes” er en av kystens vakreste skip og er nærmest inntakt slik hun var ny i 1950. I 1974 ble hun kjøpt av Simon Møkster Rederi som i 1978 gjorde en byttehandel med Rogaland Sjøaspirantskole med yachten ”Gann” og ”Sandnes”. Hun ble omdøpt ”Gann” og seilte som skoleskip for dem inntil 1995. Hun ble solgt til Sørlandets Maritime vsk og omdøpt ”Sjøkurs” der hun tjenestegjorde i 12 år som skoleskip. I 2007 ble hun kjøpt hjem av Ryfylke Damskibsselskab som igjen døpte henne tilbake til ”Sandnes”. Nattruten er kommet hjem.