Nordsjøbåt fra Ørens Mek. til Norge - Rhin - linjen

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr. 2/1971: I slutten av oktober leverte Ørens Mek. Verksted, Trondheim, sitt byggnr. 53, en shelterdekker på 299 br.t. til rederiet K/S «Rhino» ved Paal Wilson & Co. A/S på Hop ved Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Gudmoren, fru Bodil Kopperstad, ga den navnet «Hedlo», og dette er det femte skipet i denne serie til Paal Wilson som ble innledet med M/S «Justo» i juni i fjor. Deretter fulgte «Finne», «Botno» og «Kambo», og nå «Hedlo». Verftet har for øvrig enda to lignende båter i ordre for samme oppdragsgiver.

M/S «Hedlo» har en lengde på 60,09 m og en bredde på 10 m. Største dybde er på 3,45 m og den største dybde er på 3,45 m og den har en dødvekttonnasje på 884 metriske tonn.

Fakta og historie

1971: Levert som «Hedlo» til K/S Rhino ( Paal Wilson & Co. A/S ) Bergen
1979: Forlenget 14.74m- Dwt: 1.254 tonn. Brt: 603 tonn. Net: 323 tonn
1991: Solgt P/R Frogner Shipping 6 ( Frogner Project A/S Frogner Finans) Bergen
1992: Innmeldt   NIS  nr 1171   LCST3
1992: Overført P/R Frogner Shipping 6 ( Continental Ship Management A/S ) Bergen
1994: Overført Frogner Shipping A/S ( Continental Ship Management A/S ) Nassau, Bahamas
1996: Overført Paal Wilson & Co. A/S ( Continental Ship Management A/S ) Nassau
1999: Solgt Actinor Short Sea II A/S ( Continental Ship Management A/S ) Nassau
1999: Grunnstøtte den 25/12 nær Haugesund på reise Rotterdam til Bergen med stålprodukter. Total havari. Se etterskrift.
(Kilder: Sjohistorie.no, nrk.no og Skipsrevyen)

Hovedmaskineriet er en dieselmotor på 1000 BHK, som er beregnet å gå båten en fart på vel 12 knop.

Skipet er bygget i helsveiset stål med krysserhekk og utfallende platestevn til Det Norske Veritas klasse 1+1 Is C. Dekkshuset over shelterdekket er bygget av sjøvannsbestandig aluminium. Maskineri, styrehus, og all annen innredning er lagt akterut i båten. Her er det lugarplass til i alt ni mann fordelt på syv lugarer, lyst og pent innredet. Oppvarmingen skjer gjennom et sentralvarmeanlegg med Pyro sentralkjel.

De tre pumpene om bord er alle separat drevet. Det er ballastpumpe, lensepumpe, og en brann-og spylepumpe. Hver har en motor på 15 HK. Dekksmaskneriet består av to vinsjer, hvwer på 2,5 tonn foruten ankervinsj og hekkankervinsj. Lukene både i shelterdekket og hoveddekket er av typen Macgregor. De er av stål og er wireopererte, men ikke vanntette.

«Hedlo» er spesialbygget for fart i Nordsjøen. Derfor er også det elektroniske utstyret meget rikholdig. Foruten vanlig radiostasjon, ekkolodd og radiopeiler, har den egen vaktmottaker, VHF-anlegg og ved siden av radaren en 12 tommers elveradar. 

Båten er nå satt inn i Norge - Rhinlinjen i fart mellom Norge og havner i Nord-Europa.

Etterskrift

Den 9. oktober 2002 meldte NRK at “Lasteskipet «Hedlo» er endeleg dratt av grunn, etter å ha stått fast på Urter vest av Karmøy sidan desember 1999”. At arbeidet med å fjerne vraket skulle ta tre år hadde sammenheng med uenighet om hvem som skulle betale fra operasjonen. Det var losplikt i området, men «Hedlo» hadde ikke los om bord da ulykken skjedde. Hele mannskapet på seks, alle polakker, kom fra havariet uten skade.