Illustrasjon er en typisk FSO løsning, men fra et annet lignende prosjekt.

Nordsjø-gjennombrudd for LMG Marin

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Et viktig gjennombrudd for oss å endelig kunne bekrefte designordre på en turret-forankret flyter i Nordsjøen, forteller daglig leder Torbjørn Bringedal i LMG Marin og poengterer at Nordsjøen er det mest værharde området som finnes for slike enheter.

– Det er et 400.000 fats lagerskip for Culzean feltet på britisk sektor som for tiden detaljeres av våre ingeniører i Bergen og Stettin. Etter flere utredningsstudier for slike enheter, er det godt å se at vi nå kommer oss videre og får denne enheten bygget, sier Torbjørn Bringedal.

Det er Jurong verftet i Singapore som skal bygge fartøyet for sluttkunde Modec. Fartøyet er 240 meter langt og skal forankres på 85 meters dyp hvor det er tiltenkt mellomlagring av råolje over en periode på opp til 25 år. – Og nettopp dette med å dokumentere en såpass lang levetid, er den største utfordringen som våre ingeniører nå fokuserer på gjennom tunge analyser og utforming av gjennomtenkte ståldetaljer, forklarer Bringdal. – Vi tar denne ordren som en bekreftelse på at vår relativt brede kompetanse innenfor ulike typer skip og marine konstruksjoner verdsettes, spesielt ser vi på dette som viktig i et tøft marked hvor en må se seg etter arbeid utenfor sine etablerte kanaler.

– Culzean-lagerskipet er sannsynligvis den eneste flyteren som kontraheres i Nordsjøen i år og denne vinner vi i sterk internasjonal konkurranse, konstaterer Bringedal.

LMG Marin har for tiden isbrytende ferger, dypvanns boreskip, marinefartøy og nå altså lagerskip i ordre og det jobbes med å slutte kontrakter på andre typer skip og konstruksjoner.

– Ett av våre kjerneområder er ferger og her har vi stor tro på at kompetanse bygget opp gjennom mer enn 70 år blir utslagsgivende i kampen om nye anbud som avgjøres utover nyåret. I tillegg jobbes det også innenfor havbruk hvor en gjennom datterselskapet LMG OilCraft tilbyr spennende fartøy og nye innovative løsninger som vi har tro på skal se dagslys i nær fremtid.

LMG Marin har hovedkontor i Bergen og teller rundt 70 ansatte med kontorer også i Stettin, Toulouse og Ålesund. – Den nye kontrakten gir kjærkommet arbeid til våre ansatte, sier Torbjørn Bringedal til slutt.