Illustrasjonfoto

Nøtteknekker-oppfølger fra Aker

2. september 2009 - Fire år etter suksessfilmen "Nøtteknekker", lanserer Aker industrifortellingen "Made by Norway" - i beste sendetid på TV2. Filmen er en hyllest til alle i industrien som står på og aldri gir seg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den tre minutter lange filmen, som er en oppfølger til den prisbelønte "Nøtteknekker"-film fra 2005, setter fokus på industriens betydning og verdiskapingen for samfunnet.
- Vi forsøker å gjøre om igjen det vi gjorde for fire år siden. Også denne gangen er virkemiddelet en industrifortelling formidlet i reklametid på TV2, sier kommunikasjonsdirektør Geir Arne Drangeid i Aker.

- Men den nye filmen er ingen kopi av Nøtteknekkeren: Vi tar i bruk nye virkemidler og begir oss inn i poesiens verden. Den er på samme tid både stillferdig og kraftfull., sier Drangeid.

Naturen har formet Norge, nordmenn og norsk industri. Fisk, olje og gass gir befolkningen, bedrifter og landet fordeler som andre nasjoner bare kan drømme om.
- Industri handler om menneskers evne til å skape noe nytt. Det er denne typen kunnskap og innovasjon som har bidratt til å bygge landet vårt, både innenfor fiskeri, oljeindustrien og øvrige næringer, sier Drangeid.

Erik Poppe har regissert filmen. Han regisserte også Akers "Nøtteknekker"-film som vant Gullfisken i 2005, men for de fleste er han nok best kjent som regissøren for store spillefilmer som Hawaii Oslo og deUSYNLIGE. Filmmusikken er laget av Johan Söderqvist, som nylig vant Amanda-prisen i kategorien for beste musikk for filmen deUSYNLIGE. Det har kostet omtrent tre millioner kroner å produsere filmen.

- Reklamebyrået Bates, regissøren Poppe og hans team har skapt et lite kunstverk. Som all kunst kan også vår industrifortelling tolkes på mange måter. Vi håper og tror at den også vil skape hyggelig assosiasjoner hos seerne, og at den blir oppfattet som et klapp på skulderen til alle i norsk industri, sier Drangeid.

Industrifilmen har en naturrealistisk og dokumentær stil. Den følger tre ulike mennesker og miljøer, fra skipsverft og fisketråler til borerigg. Seere kommer til å oppleve vilje, utholdenhet og stolthet, som er tre ord som beskriver norsk industri og industriarbeidere på en god måte.

Under ser du den "gamle" filmen.