Spennende nytt losbåt-konsept

Neste generasjons losfartøy

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Eker Sandvik AS har i samarbeid med Måløy Verft AS utviklet en ny serie med losfartøy som spenner fra 14 ,5 til 20 meter.

– Så vidt vi vet er dette første gang en har benyttet industridesign prosess for å utvikle et losfartøy av denne typen. Vi startet med blanke ark og designet fartøyet fra innsiden og ut. Prosessen involverte en grundig analyse av de funksjoner fartøyet skal utføre, og de ulike virksomhetsområdene det skal dekke. Vi besøkte og intervjuet losbåtførere og har observert, kartlagt og evaluert deres arbeidssituasjon. Fartøyet er derfor designet rundt brukeren av fartøyet, sier Petter Martens.

– Vi har brukt mye tid på å utvikle et helt nytt skrogdesign spesifikt med tanke på de krevende operasjonene losfartøyet skal gjennomføre. Designet er et såkalt semi wave-piercing, med en utstrakt bruk av dobbeltkrumning i forskipet. Kombinasjonen av dobbeltkrumning og systemet av sprutlister gir mange fordeler i forhold til tradisjonelle skrog. Vi får ca. 1,5 meter lenger vannlinje sammenlignet med eksisterende design og kan derfor designe langt finere linjer i inngangen til forskipet. De finere linjene i forskipet kombinert med lengre vannlinjelengde, medfører redusert effektbehov i bordingssituasjonen. Dette gjør båten mer responsiv, og øker sikkerheten og manøvrerbarheten.

I transitt kondisjonen i rundt 30 knop har en lagt vekt på minimalisere den ekstra motstanden en får når en kjører i bølger. Den dypere og skarpere baugen reduserer også pitching og slammig betydelig, noe som gjør det mye mer behagelig å være om bord.

Hoveddimensjoner:

LOA:               19.0 meter

Bredde:            5.4 meter

Passasjerer:     12 pax

Maskineri:       Opptil 2 x 749 kW

Propulsjon:    Fixed pitch, 2 speed gearbox.

Alt. Propulsjon: CPP, vannjet eller IPS

Fart:                Max 40 knop

Class:              Designet i henhold til DNV HSLC