Gustav Erik Blaalid ledet Sofa-parten under Next Wave. I sofaen fra venstre: Ronny Vågsholm, Kjell-Gunnar Hoddevik og Torfinn Ulla. Foto: Øyvind Andrè Haram

Neste generasjon fiskebåt

Torsdag fikk Skipsrevyen, sammen med 400 deltakere på Next Wave-konferansen på Giske en innføring i ny og spennende teknologi på fiskebåtfronten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Dette er en fiskerikonferanse som tar for seg endringene fiskerinæringen står overfor og mulighetene dette fører med seg. Temaene spenner fra big data til plast i havet, kvoter, bransjeanalyser, merkevarebygging, og sofaprat om nye båter. Vi har også sett nærmere på hvorfor unge nordmenn spiser mye mindre fisk enn for få år siden, oppsummerer prosjektleder for The Next Wave, Mette Kamilla Skjong til Skipsrevyen. Hun legger til at det var fulle hus på Giske med 400 delegater.

Prosjektleder for The Next Wave, Mette Kamila Skjong, var godt fornøyd med konferansen og med Sofapraten. Foto: The Next Wave

- Det har vært en utrolig spennende og lærerik dag hvor aktører fra alle deler av fiskeribransjen møtes. Her får du mulighet til å bygge nettverk og delta i utviklingen av en av Norges viktigste bransjer, sier hun.

Sofaprat

Skipsrevyens ansvarlige redaktør, Gustav Erik Blaalid, var invitert til å lede det som skulle bli et spennende innblikk i ny teknologi på fiskebåtfronten. I sofaen satt de tre fiskebårrederne, Ronny Vågsholm fra Havfisk AS, Kjell-Gunnar Hoddevik fra Atlantic og Torfinn Ulla fra Veidar AS, som alle hadde spennende nytt å fortelle.

- Vi bygger for fremtiden. Tråleren “Nordtind” overtok vi i februar i år og har allerede høstet positive erfaringer, fortalte Ronny Vågsholm.

Han la til at fryseriet ombord som er bygget i to etasjer. Det er installert elektrobedøver, skrogutforming er optimalisert for bedre fart, trålslippen er justert og produksjonsbåndene er justert. Avskjær går til ensilasjeproduksjon ombord.

Torfinn Ulla kvitterer med å fortelle om “Veidar”, rederiets flunkende nye garn og linebåt. Overlevert for knappe to måneder siden.

- Mye ny teknologi som ikke er har vært i bruk tidligere på fartøy som dette. Blant annet RSW i blødetank, noe som bevarer kvaliteten på fisken. Avskjær skal males og fryses for bruk som ingrediens i for eksempel laksefôr. Fremdriftssystemet er optimalisert for lavere oljeforbruk. Hele 10-15% reduksjon. Vi tar vare på absolutt alt av råstoff, fortalte han.

Kjell-Gunnar Hoddevik og rederiet Atlantic Longline AS kontraherte nylig ny båt. Det er “Atlantic” som skal overleveres i oktober neste år, men planleggingen har allerede vært i gang en stund.

Vi er vel det eneste nybygget som rigger for line og snurrevad, fortalte Hoddevik. Når fartøyet kommer i drift, skal alt av råstoffet tas vare på. Lønnsomheten i linefisket har tidligere vært lav, men siden 2013 har det skjedd en positiv utvikling. Nye “Atlantic” skal også ha det siste nye av drivstoff-optimaliserende fremdriftssystem.

Gjentar det gjerne

Sofapraten var et nytt innslag på dette årets Next Wave-konferanse, men arrangøren mener at dette frister til gjentakelse.

- Vi har fått så positive tilbakemeldinger på Blaalids sofaprat med rederne, at det frister veldig å booke ham også til neste års The Next Wave. Vi håper han er klar, sier en fornøyd Mette Kamilla Skjong til Skipsrevyen.