Nedoverbakke for norske verft

Av Jan I. Eliassen

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Inntil nå i år er det ved norske skipsverft bestilt 25 nye skip til en anslått verdi på 18,25 milliarder kroner. I hele 2012 ble det bestilt 67 skip til en byggesum på vel 24,2 milliarder kroner. Inkludert i årets tall er et nybygg som ble offentliggjort rett før helgen for Island Offshore ved verftet Vard Brevik. Den totale ordremassen ligger stabilt i området 40 milliarder kroner.

Adm.dir. Birger Skår i markeds- og salgsorganisasjonen Norske Skipsverft i Bergen mister ikke nattesøvnen over det reduserte antallet nybyggingskontrakter i år.

– Nei, verftene har en total ordrereserve på rundt 40 milliarder kroner. Det er omtrent det samme som for ett år siden. Det betyr at det er kommet omtrent like mange nye oppdrag som det er levert skip. Det som imidlertid er mer bekymringsfullt, er at snittverdien på skipene som nå bestilles er adskillig høyere enn tidligere. Det betyr at mange mindre og mellomstore verft får det tøft de neste årene. Dette er verft som ikke er store nok til å påta seg å bygge de mest avanserte og kostbare skipene, og de kan få problemer hvis utviklingen mot stadig større og dyrere skip fortsetter, sier Birger Skår.

Mest offshore

Utviklingen mot stadig flere offshoretilknyttede spesialskip fortsetter. Dette er i stadig større grad avanserte subsea-/konstruksjonsskip som kan benyttes til inspeksjon, vedlikehold, reparasjoner og konstruksjonsarbeider på olje- og gassfelt. Men også vanlige plattformforsyningsskip og ankerhandlingsfartøyer og et par stand-by/redningsfartøyer for dansk regning, samt et seismikkskip står på listen over nybygg.

Av andre typer fartøyer som er bestilt i år, er det kun to spesialskip for fôrtransport, en brønnbåt og en kombinert snurper/tråler. De aller fleste skipene er bestilt av rederier langs Vestlandskysten fra Haugesund til Sunnmøre, med en konsentrasjon i Bergensområdet og Ålesund/Fosnavåg. Oslo er ikke representert. Bare skroget til ett skip bygges i Norge.

Januar var den mest aktive måneden med bestilling av syv skip til en verdi på 4,6 milliarder kroner.

Birger Skår regner med at det i løpet av desember vil komme noen kontrakter til slik at sluttresultatet for 2013 ikke blir så veldig mye svakere enn i  2012.

De verfts-konsernene som har sikret seg flest ordrer inntil nå i år, er Vard-verftene med ni skip, Havyard-gruppen med syv skip og Kleven med fire skip. Fiskerstrand Verft har fått to ordrer. Ulstein Verft har kun sikret seg byggeoppdrag for ett skip. Det samme har Bergen Group, Fjellstrand og Larsnes Mek. Verksted gjort.