Gå til innhold
Annonse
Stillasene ble i dag fjernet og den nye prosessbåten til Napier er nå sjøsatt. Foto: Fitjar Mekaniske Verksted/Napier
Stillasene ble i dag fjernet og den nye prosessbåten til Napier er nå sjøsatt. Foto: Fitjar Mekaniske Verksted/Napier

Napier mener prosessbåter er veien å gå, og i dag ble deres nyeste fartøy i flåten sjøsatt.

Annonse

«Taupiri» skal avlive, bløgge og frakte laks til slakteri for Mowi i region Sør, Midt og Nord. Den nye båten er et samarbeid mellom Napier, skipsdesignerne i Heimli og Fitjar Mekaniske Verksted.

I dag ble stillasene fjernet hos Fitjar Mekaniske Verksted, og fartøyet har nå blitt sjøsatt.

«Taupo» var første skip i en ny serie med prosessbåter, og denne har vært i drift i noen måneder for Salmar. Nå nærmer søsterskipet «Taupiri» seg sjøsetting ved Fitjar Mek. Verksted. «Taupiri» blir i likhet med søsterskipet 43 meter lang og vil kunne laste 320 tonn fisk.

Les også: Prosessbåten «Taupo» fikk første last om bord i natt

Mange fordeler med prosessbåt

«Taupiri» ble i dag sjøsatt ved Fitjar Mekaniske Verksted. Foto: Napier
«Taupiri» ble i dag sjøsatt ved Fitjar Mekaniske Verksted. Foto: Napier

- Det er mye likt som på «Taupo», bare at vi har flyttet styrhuset litt lengre bak. Vi har gjort den litt mer rustet for dårlig vær, og det er litt mer behagelig for mannskapet å få styrhuset lengre bak, i tillegg til at den ble finere, forteller daglig leder i Napier, Kjetil Tufteland til Kyst.no

Tufteland har tidligere uttalt til Kyst.no at han mener det er mange fordeler med prosessbåter kontra brønnbåt.

- Den store fordelen er den biologiske sikkerheten. Du går 100 prosent lukket, alt blir tatt vare på. Det er hermetisk lukket, så du utsetter ikke andre for smitte og omvendt. Dyrevelferden er fantastisk, siden du tar livet av fisken med førstehånds håndtering, og det er ingen dødelighet underveis, påpeker han.

Les også:
Annonse