«BW Gemini» ble bygget i 2015 og fikk i år ettermontert Wärtsiläs drivstoffsystem for LPG-drivstoff. Foto: BW LPG

Nå prøves Wärtsiläs drivstoffsystem ut til sjøs

Sjøprøvene med gassdrift av den gigantiske gasstankeren (VLGC) «BW Gemini» er nå vellykket gjennomført. Skipet, som eies og drives av BW LPG  er utstyrt med Wärtsiläs drivstoffsystem for flytende petroleumsgass (LPG) – og blir verdens første VLGC som kjører på LPG.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bruk av LPG som drivstoff reduserer utslippene av svoveloksider (SOx) med rundt 97 prosent, og blir sett på som et viktig skritt mot dekarbonisering av skipsfarten.

Sjøprøvene startet 20. oktober.

«BW Gemini» ble bygget i 2015 og fikk i år ettermontert Wärtsiläs drivstoffsystem for LPG-drivstoff. Wärtsilä fikk ansvaret som systemintegrator i konverteringsprosjektet. Dette er det første av 12 BW LPG-skip som bygges om til LPG-drift med Wärtsiläs drivstoffsystem, heter det i en pressemelding.

- LPG både driver fartøyet og beskytter miljøet, og vi ser frem til å demonstrere fordelene for bransjen i en tid der skipsfarten forbereder seg på en fremtid med karbonfri framdrift, sier Pontus Berg, Excecutive Vice President, Technical and Operation.

- Å være først i verden er alltid spennende, og vi gratulerer BW LPG med deres forpliktelse i innføringen av LPG som et langsiktig, levedyktig og bærekraftig marint drivstoff, sier Kjell Ove Ulstein, direktør for salg og markedsføring i Wärtsilä Gas Solutions.

Wärtsiläs leveranse omfatter systemengineeringen, skipsdesigntjenester for konverteringsprosjektet, til 930 kubikkmeters drivstofftanker med pumper og drivstoffsystem, ramme rundt pumpene og lasthåndteringssystemet til skipet.

Wärtsiläs drivstoffsystem for LPG er tilgjengelig som en frittstående løsning, eller som en integrert del av lasthåndteringssystemet.