Brønnbåten skal etter planen leveres i fjerde kvartal 2021. Foto: Kongsberg Maritime.

Myklebust Verft velger Hydroniq Coolers

Myklebust Verft har tildelt Ålesund-selskapet Hydroniq Coolers en kontrakt for å levere et skrogintegrert sjøvannskjølingssystem til et fartøy verftet bygger for brønnbåtrederiet Sølvtrans.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nybygget, nr. 76, er den fjerde brønnbåten som Myklebust Verft bygger for Sølvtrans, som er verdens største brønnbåtaktør innen transport av levende laks og ørret.

Hydroniq Coolers har tidligere levert det marine kjølesystemet til de to Sølvtrans-båtene «Ronja Ocean» og «Ronia Diamond», som begge ble bygd ved Myklebust Verft, samt til det tredje Sølvtrans nybygget, «Ronja Vest», som er under bygging. 

- Myklebust Verft og Sølvtrans strategi med å kapitalisere på både operasjonelle- og kostnadssynergier ved å bygge en serie fartøy er både fornuftig og imponerende. Det var imidlertid ingen garanti for at vi ville bli valgt som leverandør til alle fire brønnbåtene. Myklebust Verft har kontinuerlig stilt høye forventninger til leveringsevne og produktkvalitet, og vi er glade for å ha vært i stand til å møte disse, sier Arnt Ove Austnes, salgssjef i Hydroniq Coolers.

Skrogintegrerte system

Hydroniq Coolers skal levere selskapets «Rack» sjøvannskjøler til brønnbåten. Selskapet mener at denne typen sjøvannskjøler skiller seg fra andre kjølesystemer ettersom den er integrert i skroget under fartøyets hovedmaskinrom, som frigir verdifull plass i maskinrommet.

Marine kjølesystemer anvendes til å redusere temperaturen til skipets hovedmotor og andre støttesystemer ved hjelp av sjøvann, slik man unngår overoppheting av motoren og andre kritiske systemer.

- Brønnbåter opererer typisk med stor last og liten fremdrift. Erfaringen vår er at skrogintegrerte Rack-system gir bedre kjøling enn hva en tradisjonell bokskjøler gjør under slike forhold, sier Tor Inge Nordmo, prosjektleder hos Myklebust Verft AS.

Den nye brønnbåten er basert på Kongsberg NVC 389 design. Lastekapasiteten er på 4 000 kubikkmeter.

Hydroniq Coolers skal produsere og sammenstille sjøvannskjølerne ved selskapets hovedkvarter utenfor Ålesund og levere det til Myklebust Verft i Gursken in Møre og Romsdal.

Etter planen skal brønnbåten leveres i fjerde kvartal 2021.