MS «Autobahn» ble overlevert 21. mars 1972. Foto er hentet fra sjohistorie.no

MS «Autobahn» - nytt spesialskip fra Båtservice Verft AS

Skipsrevyen nr. 2/3-1972: Ugland Management Co. AS, Grimstad, kunne i slutten av forrige måned overta sitt andre spesialskip av denne typen bygget ved Båtservice Verft AS.

Denne gang var det MS «Autobahn», verftets byggnr. 600. Dette er i hovedtrekkene søsterskipet til tidligere leverte MS «Autoroute», (omtalt i Skipsrevyen nov./des. - 71 utgave), den vesentligste forskjellen mellom de to skipene består i at «Autobahn» har overbygning med innredning plassert forut, «Autoroute» har samme plassert akter.

Skipet ble døpt 17. mars av gudmor fru Nelly Thomsen, svigermor av skipsreder A. K. Ugland, og overlevering fant sted 21. mars.

Spesialskipet er konstruert av AS Skibsforskning som er Båtservice Verfts utviklingsavdeling. De tekniske spesifikasjonene for «Autobahn» er noe avvikende fra «Autoroute», og vi vil nedenfor viderebringe disse til våre lesere.

MS «Autobahn» har en dødvekttonnasje på ca. 875 tonn ved 3,86 m dypgang. Nettotonnasjen er 234,94 reg. tonn, mens bruttotonnasjen er nær 500 tonn, nemlig 499,59 reg. tonn. Skipet er bygget til klasse + 100 A1 + LMC + UMS i Lloyds Register of Shipping, og er utrustet i.h.t. Skipskontrollens regler og internasjonale konvensjoner for sikkerhet og lastelinjer.

Det siste tallet viser at skipet har biltransporterens karakteristiske svære overbygning, noe bildet av fartøyet her viser. Overbygning med innredning er lagt forut, mens maskinrom er lagt akterlig.

Tankkapasitetene er: Vannballast ca. 413 kubikkmeter, fuel oljetanker ca. 350 kubikkmeter og ferskvann ca. 70 kubikkmeter.

Det totale netto dekksareal, eksklusiv tanktoppene, er på ca. 3815 kvadratmeter, mens hoveddekkets nettoareal er ca. 795 kvadratmeter. Tillatt dekksbelastning er 13 tonns akseltrykk, på de øvrige dekk 170 kg/cm2. Det er arrangert to heisbare finèrdekk med fire alternative muligheter for variasjon av dekkshøyde.

Fakta og historie

1972: I/S Autobahn (Ugland Management Co. A/S) Grimstad -«Autobahn»
1992: Innmeldt  NIS   nr. 1228   LAPX4.
1996: Ommålt: Brutto: 3.559 tonn. Netto: 1.067 tonn.
1998: Mistet roret 26/3 i uvær. Slept til Pireus. Reparasjon ikke lønnsomt.
1998: Solgt til Tyrkia for opphugging. Ankom Aliaga den 17/4-1998. 
(Kilde: Sjøhistorie)

Innkjøringsarrangementet: Selve hekkporten er 9,5 x 5 m med en portåpning på 5 x 5,7 m. Kjørerampen er forsterket for 13 tonns akseltrykk og denne er vertikal manøvrerbar i en høyde på ca 3 m. En ekstra vertikal manøvrerbar rampe i akterskipet benyttes som forlengelse av portrampen og muliggjør innkjøring fra varierende kaihøyder til de forskjellig dekk. Det er også arrangert en heisbar rampe for oppkjøring fra øvre finèrdekk til øverste lasteromsdekk. Port og ramper er hydraulisk opererte.

Dekksmaskineriet består av en hydraulisk ankervinsj med to nokker og kabelar for kjetting av spesialstål K2. To fortøyningsvinsjer er montert akter på shelterdekket. En Brunvoll styrepropeller på 300 HK er plassert tverrskips i tunnel gjennom forskipet, og styremaskinen er SERVI, hånd - og el.hydraulisk operert.

Nyborg ventilasjonsvifter, 14 i tallet, sørger for ventilasjon av lasterommene, mens lugarer og messer er elektrisk oppvarmet og ventilert ved innblåsing av friskluft.

Hovedmotoranlegget består av to stk. 1120 HK dieselmotorer av norsk fabrikat tilkoblet propellanlegget via et reduksjonsgear med omsetning fra hovedmotorenes 750 til propellens 300 o/min. Prøveturfarten var ca. 15,3 knop.

Hjelpemaskineriet består av en akselgenerator med ytelse 187 kVA samt en Scania Vabis marine diesel, generator med ytelse 187 kVA, begge 220 V - 50 p/s.

Av elektronisk utstyr kan nevnes SKANTI SSB radiotelefoni og peileapparat, 2 stk. Decca radar, Decca Arkas autopilot og Sirius gyrokompass. Decca Navigator, Simrad navigasjonslodd samt nødmottaker og VHF telefoni.

Innredningen er plassert forut og gir plass for 13 mann, vesentlig enmanns-lugarer, messer, dagligrom, bysse, servicerom foruten hospital.

Til innredning er benyttet lett vedlikeholdbart og renholdsmessig rasjonelle Fibotexpaneler.