Gå til innhold
Foto: Moen Marin
Foto: Moen Marin

Tilgang på nok strøm er en flaskehals for elektrifisering av havbruksnæringen. Moen Marin lanserer nå derfor eCont, en mobil powerbank som gjør det mulig å lade hvor du vil.

- Fartøyer, fôrflåter og utstyr som drives av landstrøm eller batterier er på full fart inn i havbruksnæringen, men elektrifiseringen møter en utfordring: tilgang på strøm. Kraftnettet ute ved kysten er mange steder ikke dimensjonert for å hurtiglade fartøyer, og å oppgradere lokale kraftnett er lite realistisk, heter det i en pressemelding. 

Fyll opp om natten 

Moen Marins løsning på dette er mellomlagring av strøm i mobile powerbanker. 

Med Moen Marin eCont mobile ladestasjoner er ikke det lokale strømnettet en flaskehals lenger. Powerbankene kan fylles opp om natten når strømmen er billigst. Dermed kan du hurtiglade fartøyer, flåter og utstyr på dagtid. 


Fraktes i container

— Med Moen Marin eCont kan du lade hvor du vil og når du vil. Ladestasjonen er spekket for maritimt miljø, og leveres i en standard 10 fots container, slik at den lett kan fraktes med båt eller lastebil dit du trenger den, sier prosjektingeniør Vegar Livik i Moen Marin.

Moen Marin eCont kan stå fast koblet til landstrøm på kai eller fôrflåte slik at powerbanken kan brukes til såkalt «peak shaving»: På dagtid, når strømmen er dyrest, kan du koble fra strømnettet, og heller bruke den billige elektrisk kraften som ble fylt på eCont om natten.

El og hybrid vokser raskt

I 2019 stilte Moen Marin sitt første fartøy med hybridelektrisk fremdrift på Aquanor-messa i Trondheim. Nå i september 2021 har selskapet fem hybridelektriske fartøy i drift, og skal levere fem nye i løpet av høsten.

— Alle våre båter kan leveres med elektrisk og hybrid fremdrift. Dette bidrar til betydelig mindre klimautslipp og lokal forurensing. I tillegg gir det bedre arbeidsforhold for mannskapet ved at støy og vibrasjoner reduseres kraftig. Drifts- og vedlikeholdskostnader vil også reduseres, sier prosjektingeniør Livik. 

Prognosene for 2022 tilsier at halvparten av nybyggene som Moen Marin AS leverer neste år kommer til å ha elektrisk eller hybrid fremdrift.

Moen Marin eCont produseres av teknologibedriften ZEM fra Høvik.  Ingeniørene i ZEM har arbeidet med batterier og elektriske drivlinjer siden tidlig på 90-tallet, og var sentrale i utviklingen av den norske el-bilen THINK.