Peder O. Lie. Foto: Sigbjørn Larsen.

Møkkakjører, fisker og skipsreder

Han kuttet ut skolen for å kjøre møkk, og stakk til havs som 14 åring. I år vant han innovasjonsprisen på Nor-Fishing sammen med Salt Ship Design for ”Libas”, det 15. skipet i rekken, som den driftige fiskebåtrederen har kontrahert i sine mange år som fisker og reder. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Han setter ofte opp latterdøra på vid vegg når han snakker om sitt eventyrlige liv som fisker og reder,  Peder O. Lie i Liegruppen. Han har nettopp solgt gamlebåten til Island og er i full gang med å bygge seg et nytt skip. Det blir ”state of the art”. Det betyr mye å ha et vakkert skip, innrømmer Lie. Et skip som gjerne er litt bedre enn alle andre. – Slik har det vært i Norge helt siden vikingtiden. Jeg tror at den grønne teknologien med nullutslipp er fremtiden. Selv om jeg slett ikke er sikker på klimasaken. Fra 1313 til 1322 regnte det i et strekk, fremholder Lie.

– Han husker godt fra sin ungdom! innskyter designeren Karl Sandvik, fra Salt Skipsdesign. Selskapet har fulgt Peder O. Lie i førti år på designsiden. Ansiktet til Lie sprekker opp i et stort smil. Fiskebåtrederen er ikke selvhøytidelig. Dessuten er de to gamle venner. Rederen og designeren. Da Sandvik var et nystartet byrå var Peder deres første kunde. Han har vært det siden.

Redusert støy og utslipp

– Jeg har fulgt med på det som har skjedd med gass og reduserte utslipp av NOX og CO2. Det er fremtiden, slår Lie fast. – Jeg tenkte om det skulle kunne være mulig å få det til for en fiskebåt. Jeg ser de nye LNG båtene og forbåtene som seiler forbi hjemme og dro til. Vi forlenget skroget med 10 meter for å få plass til ny miljøvennlig teknologi.

Nye ”Libas” blir 86 meter. Skipet skal møte mange krav til både til fremdrift med batteripakke og nødvendig ny teknologi om bord. Redusert støy og redusert utslipp er målet.

– Det blir vel bra for bergenserne når vi legger til havn i Bergen?, spør Lie. En gasskjele varmer opp hele båten og motorene. I vanntanken som fungerer som stabilisator mot rullingen til sjøs, er det montert turbiner. Dermed produserer skipet sin egen strøm av vannet som trykkes gjennom turbinene av skipets rulling. Det blir installer turbiner som produserer 60 kilowatt til skipets batteripakke. Dette er helt nytt.

– Hvorfor har ingen kommet på det før? undrer Lie. Vi har jo tenkt på hvordan vi skal produsere energi i flere menneskealdere.

Har utviklet skip i 40 år

”Libas” skal fiske på sild og makrell, lodde og kolmule. Skipet fisker ved Island, i Norskehavet og vest av Irland. Vi skal levere fangsten der folk vil betale for den, sier Lie.

– Vi fikk i oppdrag å lage en moderne fiskebåt etter alle kunstens regler med minimalt utslipp og vakre linjer. Den skulle se ut som en yacht, og være i operativ drift om to år, sier Egil Sandvik. Han er en av designerne hos Salt skipsdesign som har vært med å designe det nye skipet.

– Det koster det samme å bygge en båt med fine linjer som en stygg båt, fremholder Lie. Jeg tror også at en fin båt skaper større trivsel om bord for de som skal jobbe der. Det er dypt alvorlig at båten skal ha vakre linjer fremfor å være stygg blant oss fiskere, sier Lie.

Det er helheten som er viktig

–Det er helheten som er viktig, sier Egil Sandvik. Familien Sandvik har utviklet skip i 40 år sammen med fiskebåtrederen og har kunnet høste mye av hans erfaringer til sjøs. For hver gang blir båtene litt bedre. Det kan for eksempel være snakk om vektfordeling og vindfang. Første ”Libas” som Peder O Lie kontraherte ble bygget i 1976, men Libas er et gammelt tradisjonsrikt fiskebåtnavn i hjemlige farvann. Blant annet var det en hvalbåt som bar navnet Libas i 1966.

– Jeg ønsker virkelig å rose designerne og de flinke folka hos Salt Ship Design, sier Lie. De er utrolig dyktige. Ikke minst han ”kvitungen” der, sier han og ler, og peker på en av regnemesterne med blond hårmanke på standen hos Salt.

– Prosessen med å designe et nytt skip er alltid spennende og interessant, fremholder de alle. – Vi starter gjerne med et møte der alle ideene kommer på bordet. Denne gang tror jeg designerne ble litt oppgitt over oss da vi flyttet frem og tilbake styrhuset i et par uker og alle beregninger måtte gjøres på nytt, sier Lie.

– Det er rart. Vi har aldri hatt penger heller, men vi har alltid kommet i mål! sier Lie.

Sluttet skolen for å kjøre møkk

Det har vært fiskere i generasjoner bakover i slekta hos Lie. Og de har ikke vært spesielt kjent for å være skvetne av seg. Oldefaren var også lensmann. Han nektet å heise det svenske flagget under unionsoppløsningen i 1905. Han ble tidlig enkemann og hadde en 17 år gammel taus boende hjemme hos seg. Han var ikke snauere enn at han falt på kne og fridde til henne, men jenta sa nei! Han tuslet mismodig nedover bakken, da døra gikk opp og jenta ropte ”ja” likevel.

–Jeg tror det var han som fant opp utrykket om at ”det er von i hengande snøre,” ler Lie. Slekta ble hardt rammet av tuberkolose og mange døde av sykdommen. Også faren til Lie var fisker. I 1965 sluttet Peder på skolen. Han var skolelei og gikk hjem for å kjøre møkk. Det var ingen hjemme og møkka måtte kjøres ut. Da læreren ringte moren og spurte hvor det var blitt av Peder sa hun at han var å kjørte ut møkka. Det synes læreren var et storveis arbeid, og ønsket Peder tilbake på skolen når han ble ferdig, men Peder kom ikke tilbake til skolen. I stedet stakk 14-åringen til sjøs og ble fisker.

– Når jeg ser hvor mange flinke folk som jeg har samarbeidet med på den nye båten, så ser jeg at vi har behov for folk som har gått på skolen også, ler Lie.

Kronprinsen måtte vente

– Da kronprinsen nylig besøkte Nor-Fishing kom han selvsagt til standen vår akkurat i det jeg var ute og slo lens! – Kronprinsen stod å ventet på meg i fem minutter, mens jeg var opptatt med mitt. Da jeg kom inn igjen, måtte han videre. Lie humrer.– Det ble i alle fall en god historie ut av det!– Kronprinsen var ellers svært interessert og oppdatert om båten og det nye designet, og stilte mange gode og relevante spørsmål, forteller Egil Sandvik fra Salt design som hadde tatt i mot kronprinsen og hans følge.

–-Jeg skal skrive en mail til Slottet og informere ham om hva som skjedde, smiler Lie,  den nybakte innehaver av den ærefulle innovasjonsprisen som ble overrakt av selveste fiskeriministeren, for det nye skipet som blir den vakreste og beste ”Libas” som verden hittil har sett.

Norske verft ikke konkurransedyktige

– Vi ville gjerne bygge skipet i Norge, og hadde jo akkurat solgt gamlebåten til Island og fått oppgjør, så vi kunne hjelpe til med byggelån for det norske verftet, men de var ikke konkurransedyktige, sukker Lie. De lå cirka 20 prosent over de tilbudene vi fikk fra for eksempel Tyrkia. Men det skal jeg si deg at tyrkerne er helprofesjonelle. Det er Cemre som skal bygge ”Libas”. De kommer på møter og følger opp tett og er svært dyktige i det de holder på med.