Foto: Jakob Østheim/Forsvaret

- Mistet styringen etter kollisjonen

KNM «Helge Ingstad» mistet styringen etter kollisjonen med TS «Sola» natt til torsdag. – Deretter ble skipet satt på grunn for å hindre at den skulle synke, fortalte forsvaret på en pressekonferanse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Klokken 04.03 kolliderte de to skipene i Hjeltefjorden, like utenfor Stureterminalen i Øygarden, nord for Bergen. KNM «Helge Ingstad» tok inn vann etter sammenstøtet og mistet styringen og drev deretter på grunn. 126 av de 137 personene om bord ble evakuert da det ble vurdert at skipet ikke var stablit. De resterende, deriblant skipssjefen, evakurte fartøyet klokken 06.40. 

- Besetningen og skipssjefen er naturlig nok preget av hendelsen, forklarte sjef for sjøforsvaret, kontreadmiral Nils Andreas Stensønes på pressekonferansen. Han ville ikke spekulere noe i hva som var årsaken til at de to fartøyene kunne kollidere i godt vær.

Det spørsmålet må havarikommisjonene, og politiet, finne svar på. KNM «Helge Ingstad» var på vei sørover mot Haakonsvern etter ha deltatt på den gigantiske NATO-øvelsen Trident Juncture. Fregatten seilte da som en del av NATOs stående marinestyrke (SNMG1). 

Kommandør Sigurd Smith Foto: Jakob Østheim/Forsvaret

Omfattende skader

Etter kollisjonen ble det klart at «Helge Ingstad» var påført skader både over og under vannlinjen. Skadene under vannlinjen var av en slik utstrekning at skipet ikke ville ha en tilstrekkelig flyteevne. 

- Det ble derfor besluttet at fartøyet skulle settes kraftig på grunn. Dette ble gjennomført på et hensikstmessig sted, men undervannstopografien i området er relativt bratt og med lite flate områder. Det ble derfor vurdert at det var overhengende fare for at fartøyet kunne skli vekk fra land, for derettet å kantre/synke, sa kommandørkaptein Sigurd Smith i sjøforsvarsstaben. 

Det ble brukt slepebåtkapasitet for å holde skipet inntil land, for å forhindere dette. 

- Vi har ikke forsøkt å trekke havaristen av grunnen. Vi har konsentrert oss om å sikre situasjonen og fartøyet, sa Smith. 

Var operativ

Forsvaret opplyser at fregatten var operativ, og at den var utstyrt med våpnene fregatten er laget for. De sa på pressekonferansen at det imidlertid ikke skal være knyttet noen fare til våpnene, og at de prøver å forhindre at de skal havne under vann.

-  KNM «Helge Ingstad» hadde såvidt oss bekjent ikke Los om bord, og Statens Havarikommisjon vil få tilgang til ferdskriverne, forklarte Stensønes.

Han kunne ikke svare nøyaktig hvor mange som befant seg på broen da ulykken inntraff. 

- Normalt er det fem personer der. Det er vaktsjef, vaktsjefassistent, rormann og to utkikkere. Det er normalen, men hvor mange som var der da ulykken skjedde må etterforskningen gi svar på, sa Stensønes.