Illustrasjonfoto

Mister jobben

Bytter ut norske sjøfolk med brasilianske.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Austevoll-rederiet Dof ASA har sagt opp 18 sjøfolk. Krav om å ansette brasilianere i Brasil gjør det vanskelig for nordmenn.
– Det har vært litt turbulent i det siste, og vi visste at noe kunne skje. Da beskjeden kom var det likevel som en bombe, sier matros Ole Johan Ristesund til ba.no.
Fredag fikk han og 17 andre beskjed om at de står uten jobb om kort tid.
– Vi går på land om tre uker, og da er det slutten. Jeg har søkt hos en del forskjellige rederier, sier Ristesund.
Men mens det jobbes mye på oljefelt i utlandet for tiden, er det lavere aktivitet i Nordsjøen. Dermed er utsikten til nye jobber ikke blant de beste for de 18 nordmennene.
Kollega Robert Birkeland på Skandi Captain ble også sagt opp, men er blant de heldige:
– Jeg har allerede fått tilbud om ny jobb.
NASJONALT
– Vi har båter i operasjonsområder der det er lovmessige krav om brasiliansk mannskap, eller andre nasjonaliteter. Akkurat nå er Nordsjøen og norsk sektor ikke de havområdene der det trengs flest supplyskip, sier administrerende direktør Mons Aase i Dof ASA.
Dof har omkring 750 norske sjøfolk ansatt i den 67 båter store flåten med supplyskip, som opererer over store deler av verden.
Han kan ikke love at tallet på norske sjøfolk blir nøyaktig like høyt i fremtiden.
– Men jeg kan ikke se for meg at det blir store endringer i sammensetningen av mannskapene våre.
NETTOLØNN
Samtidig understreker han at nettolønnsordningen for norske skip er viktig. Subsidieordningen fungerer slik at sjøfolkene betaler skatt, mens rederiene får deler av innbetalingen refundert etterpå. Dermed betaler rederiene i praksis bare nettolønnen til mannskapene.
– Ordningen har vært særlig viktig for lavere grads mannskap. En norsk matros ville ellers ha kostet dobbelt så mye som en filippinsk.
Brasiliansk mannskap er derimot ikke billigere enn norsk.
ANSIENNITET
Odd Mange Dalsvåg er hovedtillitsvalgt i Dof Sjø, og jobber som stuert på Skandi Captain.
– Jeg synes det er veldig trist at 18 norske sjøfolk må gå. Vår jobb som tillitsvalgte er å redde flest mulig jobber.
Rederiet følger ansiennitetsprinsippet, og de nyansatte må derfor gå først.

Se også vår artikkel: - Sterkt umoralsk