Fra nattens lenseoperasjon (Foto: KV "Ålesund")

Mirabelle” lenset og fortøyd ved kai

Det 89 meter lange lasteskipet ”Mirabelle”, som gikk på grunn i Hardangerfjorden i morgentimene fredag 16. januar, ble i løpet av natt til torsdag lenset for vann. Havaristen ligger nå fortøyd ved kai i Austrepollen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Siste oppdatering
I løpet av natten ble ”Mirabelle” flytende, etter at dekkslasten var fjernet, lasterommet var tømt for vann og maskinrommet var tømt for vann til toppen av hovedmaskinen. Havaristen ble så slept til kaien i Austrepollen, der den nå er fortøyd. Havaristen har et par graders slagside. Det er ikke observert nye lekasjer etter tømmeoperasjon.

I morgen, fredag, blir havaristen tømt for olje.

Det er ikke tatt noen endelig avgjørelse om hvor båten skal slepes etter at den er tømt for olje.

Saken
”Mirabelle” var lastet med tømmer. Mye av dette tømmeret havnet i fjorden. Nødvendige navigasjonsvarsler er sendt ut til fartøy i området. Tømmeret skal fjernes, og forsikringsselskapet Gard har inngått kontrakt med Bømlo maskin om å utføre jobben.

”Mirabelle” drev mot et oppdrettsanlegg i området, men ble raskt satt under slep bort fra anlegget. Taubåten ”Eide Rex” slepte havaristen til Austreppollen, én nautisk mil unna.

Lasteskipet hadde 10 tonn diesel og 10 tonn tungolje om bord da den grunnstøtte. Det er eid av Falkeid Management på Finnøy, men er leid ut til Hagland Shipping i Haugesund

Kystvaktskipene KV ”Leikvin” og KV ”Ålesund” er ved havaristen, begge med oljevernressurser om bord. KV "Ålesund" har funksjon som skadestedsleder sjø.
De interkommunale utvalgene mot akutt forurensing (IUA) Bergen, Sunnhordland og Hardanger ble raskt mobilisert. Det samme ble depotstyrken ved CCB-basen på Ågotnes, som har ressurser på veg til Austrepollen. IUA Bergen og Sunnhordland er siden demobilisert.

Det er rederiet som har ansvar for operasjonene knyttet til havaristen, mens Kystverket overvåker operasjonen og gjennomfører forebyggende tiltak i tilknytning til eventuell forurensing.

”Mirabelle” hadde ikke los om bord, men gikk med farledsbevis. Dette er en ordning som fritar fartøy med losplikt fra å benytte los, og som kan utstedes til skipsfører og andre navigatører. Det stilles da krav til dokumentert god kjennskap til det farvannet det søkes farledsbevis for. (Les mer om farledsbevis her). Alle installasjoner skal ha fungert etter hensikten i området ved grunnstøtingen.

Kilde: Kystverket