Kurt Oddekalv og «Miljødronningen»

«Miljødronningen» døpt

Norges Miljøvernforbunds nye båt «Miljødronningen» ble døpt mandag 4. februar av Tonje Wollen Grieg, ved kai utenfor Miljøvernforbundets eget hus i Skuteviken i Bergen. Fartøyet er en katamaran type Cat 35 og er bygget i aluminium ved Fjellstrand, og har en prislapp på nærmere 50 millioner kroner. – Vi har brukt mange år på å rydde på land. Nå er vi klare for å rydde til sjøs, sier Kurt Oddekalv.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

«Miljødronningen» er bygget med isforsterket skrog, med helikopterdekk og en konferanseavdeling for 50 personer. Skipet har ROV som kan brukes ned til 1500 meter, dykkeravdeling, laboratorium og diverse prøvetakingsutstyr. Fartøyet har fått Lloyd’s Green Passport miljøsertifisering, noe som skal bety at det er det mest miljøvennlige i sitt slag. «Miljødronningen» skal brukes som miljøovervåkingsskip/forskningsskip av Norges Miljøvernforbund, som eier skipet, men skal også kunne leies ut til kunder som har behov for et fleksibelt fartøy med stor allsidig kapasitet.
Dermed er Kurt Oddekalvs våte drøm gått i oppfyllelse, dog ikke uten hjelp av et hundretalls sponsorer med skipsreder Per Grieg snr. i spissen. Som Oddekalv sa i talen under dåpen: – Det er sånne venner som Per jeg vil ha. Først hadde han gitt halvannen million. Så ringte han meg en dag og sa at han hadde fått en telefon fra en som påsto at Oddekalv var helt korrupt, og ikke fortjente penger. Det ble en pause i telefonen, og jeg ble helt kald. Så sa Per omsider: Jeg høyner til fem millioner. Ja, det er sånne venner jeg vil ha.
Men Per Grieg er ikke den eneste vennen som har sponset Oddekalv. Også Trond Mohn har gitt millionbeløp til «Miljødronningen», uten at noen vil fortelle det eksakte aantall. Og som sagt har også et hundretalls andre firmaer og enkeltpersoner gitt bidrag for at Kurt Oddekalvs drøm skulle gå i oppfyllelse.
Nå gjenstår det å bevise at organisasjonen klarer å drive båten på forsvarlig måte, både teknisk og økonomisk. For driftsutgiftene blir neppe små.