Båten som er bestilt er tilsvarende «Restless Voyager»

Marinus Aquaservice bestiller ny båt fra FMV

Fitjar Mekaniske Verksted og Marinus Aquaservice har signert nybyggingskontrakt. FMV skal designe og bygge en HFMV W20 Sørfonn L klasse arbeidsbåt. Designet utvikles i samarbeid med Heimli as. Overlevering blir i desember 2018.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Marinus Aquaservice ble etablert i 2008 og holder til i Urangsvåg på Bømlo. Rederiet er totalleverandør av fartøystjenester til havbruksnæringen, og har bla. omfattende erfaring med bruk av ROV oppdrag.

Fra venstre: Prosjektleder Åsmund Sørfonn, Reder Dave Ole Eidet, Innkjøpskoordinator Jan Thore Josdal

Per nå har rederiet om lag 20 ansatte og eier 3 båter, inkludert FMV208 «Restless Challenger» levert september 2014 og «Restless Voyager» levert desember 2016. Fartøyene opererer over hele Vestlandet. Marinus Aqua Service har langtidskontrakter med Bremnes Seashore og Marine Harvest, men tar også oppdrag for andre.

Trenger større farøy

Reder Dave Ole Eidet ser behov for et nytt og større fartøy med økt kapasitet. Erfaringene med HFMV Sørfonn designene bygd på FMV er gode, og derfor kontraheres nå et nytt Sørfonn klasse fartøy med denne gang med lengde 20m og med batteripakke, bla til bruk ved havneligge.      

HFMV W20 Sørfonn L designet kommer til å gi rederiet og mannskapet om bord en god og sikker arbeidsplattform. Og det er kjekt at rederiet nå også satser på miljøvennlig drift og installerer en batteripakke om bord, heter det i en pressemelding fra de to selskapene.

Hovedata "Restless Wind"

  • Hoveddimensjoner: 19.95 x 12.0 x 3.9 m
  • Tankkapasiteter ca: FO 28m3, FW 25m3, WB 75m3
  • Dekkslast: ca 150 tonn
  • Fart: ca 10 knop
  • Hovedmotorer: 2 x 650 hk
  • Aggregater: 2 x 84 kW
  • Batteripakke: 92 kWh
  • Sidethrustere: 2 x 120 hk
  • Kraner: 90tm og 50tm, hver med winch 6.5t, samt      kran 32 tm.
  • Dekkswinch: 60 tonn + 10 tonn
  • Capstaner : 3 stk à 5 tonn
  • Olex kartsystem, Furuno navcom pakke
  • Posisjoneringssystem KP100
  • Hydraulisk haikjeft og styrepinner, hekkrull

- Jeg tror vi tenker mye likt i forhold til utvikling og langsiktighet. Det er kjekt at rederiet satser og at vi på FMV får være med å bygge en moderne, effektiv flåte. FMV239 blir det tredje HFMV arbeidsbåt designet vi leverer til MAS på 4 år, og alle båtene er designet og bygd komplett på Fitjar. Rederiet er en viktig bidragsyter til verdiskapning og arbeidsplasser regionalt, sier Verftsdirektør Hugo Strand ved FMV. 

FMV har sammen med Heimli as utviklet en komplett designserie arbeidsbåter som gir redere stor valgfrihet mht. kapasiteter og funksjonalitet.

- Innen katamaranskrog tilbyr vi 6 ulike design (vi har også utviklet 3 enskrogsdesign), og hvert design kan konfigureres tilpasset arbeidsoppgaver og behov. Dette gir våre kunder og deres oppdragsgivere mulighet til å få båter som er tilpasset oppgavene og driftsmønster, noe som gir konkurransefordeler. Hele design- og byggeprosessen skjer på Fitjar, det øker fleksibiliteten, leveringssikkerheten og kvaliteten i bygginga samt skaper både arbeidsplasser og ringvirkninger, sier Strand.