Mannskapsmangelen begynner å bli prekær

Hittil har det vært en stille overenskomst mellom rederiene at de ikke skal overby hverandre i kampen for å skaffe sjøfolk. Men nå begynner situasjonen etterhvert å bli så prekær at de første rederiene er begynt å tilby bonuser tilsvarende to månedslønner for å lokke mannskap til supplyskip.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Og dette er bare begynnelsen. For hva vil skje når alle de nye skipene som nå er under bygging, kommer i drift? Bare i år kommer det 52 nye forsyningsskip og 39 nye ankerhåndteringsskip ut på verdensmarkedet. Og alle skal ha mannskap, som stort sett ikke finnes.
Toppsjef Johan Rokstad i Østensjø Rederi i Haugesund sier til Sunnmørsposten at han tror nye skip blir tvunget til å gå i opplag, fordi rederiene mangler sjøfolk. For nå er situasjonen alvorlig. Og bedre blir den ikke av at mellom 1300 og 1400 sjøfolk blir pensjonister årlig.
Hittil har offshore-rederiene stort sett stjålet sjøfolk fra fiskeflåten og fra fergerederiene. Men nå må de i økende grad til utlandet for å rekruttere. I første rekke er det sjøfolk fra andre EØS-land som er populære hos norske offshore-rederier, på grunn av nettolønnsordningen.