Kunne ha løst problemet: På Vedholmen i Os ligger M/F «Bjørnefjord» i opplag. Fergen ble overflødig etter at gassfergene overtok på sambandet Halhjem – Sandvikvåg. Fjord1 MRF vil gjerne leie fergen, og Tide Sjø vil gjerne leie ut. Men Statens Vegvesen sie

Manglende fergekapasitet kostbart for næringslivet

På Kyststamveien E-39 i Møre og Romsdal har tungtrafikken øket mye mer enn ventet, og det skaper store problemer på viktige fergesamband.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

De som må betale prisen for dette er transportørene, som taper millionbeløp fordi trailerne ikke kommer med fergene. Og veimyndighetene har ingen planer om å gjøre noe med problemet, til tross for at det ligger ledige ferger i opplag.

Etter at Fjord1 overtok E-39-sambandene i Hordaland og Rogaland og satte inn store gassferger, gikk de“gamle” fergene til HSD (Tide) i opplag. Dette er store og moderne ferger med kapasitet til 105 biler, som med letthet kunne ha løst problemene i Møre og Romsdal. Men veimyndighetene sier nei. Tide Sjø er for dyr.

Det er særlig sambandet Solavågen – Festøya som er problemet. Her har trafikken med tunge kjøretøy økt med over 50 prosent siden 2003. Ved utgangen av oktober hadde 12.097 biler stått igjen. Men siden de aller fleste av disse er trailere, er tallet omgjort til personbilenheter 40.592.

Molde – Vestnes hadde tilsvarende 20.817 gjenstående biler pr. 31. oktober, får Sunnmørsposten opplyst.

Med plass til 105 biler kunne BJØRNEFJORD løst Fjord1 MRF sine køproblemer både over Romsdalsfjorden og Festøya – Solavågen. RAUMA kunne da ha blitt flyttet til sistnevnte samband, og BRANDAL kunne blitt frigjort som reserveferge – noe som MRF trenger sårt. Men det ville ha kostet penger, anslagsvis 15 millioner kroner i året, som måtte ha kommet fra staten.

For næringslivet er fergeproblemene er daglig irritasjon og en kostbar affære. En av Fjord1 sine største kunder er Vartdal Plast, med 20 egne vogntog og flere innleide når behovet er der. Daglig opplever sjåførene at det ikke er plass til vogntogene på fergene. Økonomisjef Torkjell Veibust i selskapet sier til Sunnmørsposten at unødig venting i fergekø koster bedriften 7000 kroner dagen. Per Bøstrand i Bøstrand Transport i Ørsta, som transporterer varer for to av de største industribedriftene i fylket, utvidet bilparken med 10 trailere i fjor. – Vi står igjen på fergekaien hver dag, og kommer for sent frem til kundene. Jeg har ikke ord for det opplegget som blir servert, sier han til avisen. Han vurderer kostnaden på grunn av fergekøer til flere hundre tusen kroner i året.

En annen bedrift er Waagan Transport i Ålesund, som har regnet ut at de taper 450.000 kroner i året på grunn av venting i fergekø.

Sunnmørsposten har konfrontert Statens Vegvesen Region Midt med problemet, men der trekker de bare på skuldrene. Pengemangel er begrunnelsen for ikke å gjøre noe. Man henviser til at de to sambandene Festøya – Solavågen og Ørsneset – Magerholm snart skal lyses ut på anbud, og at veivesenet da vil kreve store ferger. Men anbudsperioden starter ikke før 1. januar 2011. Med andre ord skal det gå tre år til før noe blir gjort.