M/T «Fure West»

M/T «FURE WEST»

I oktober 2004 ble «Fure Nord» levert fra Shanghai Edward Shipyard til Furetank Rederi AB (SR nr. 5/2004). Nå er turen kommet til det tredje skipet i denne serien, og byggenummer 135 M/T «FURE WEST» ble overlevert 6. desember 2006.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det andre skipet var M/T «Ramona» som kom i desember 2004 (SR nr. 6/2004) og ble overtatt av Rederi AB €lvtank, Donsö. Prisen på disse skipene er tidligere oppgitt til ca. $22 millioner.

FKAB har stått for design av skipet. Rederiet har selv teknisk avdeling, bemanning og finans ved kontoret i Donsö, mens befraktningen gjøres av Nordtank Shipping i Danmark. Skipet er konstruert for nordeuropeisk fart med hyppige havneanløp.

M/T «FURE WEST»
er bygget med dobbelt-skrog konstruksjon og langskips midtskott. De 12 lastetankene har kapasitet på ca. 18.828 m3 basis 98% full, mens dødvekten er ca. 15.999 tonn. Tankene er coated og er utstyrt med hver sin Deepwell pumpe fra Framo med lossespeed på 330 m3/h.

Skipet fører svensk flagg og er klasset til Bureau Veritas klasse 1 @Hull, @Mach, Oil tanker/Chemical tanker, IMO type 2, ESP, unrestricted navigation, ICE CLASS 1A, AUT-UMS, MON-SHAFT, STAR-HULL, STAR-MACH og har følgende hoveddata:

Lengx.
144,00 m
Lengde p.p.
134,40 m
Bredde p.sp.
21,50 m
Dybde i riss
12,50 m
Draft design
8,00 m
Corresponding dwt
about 13.200
Draft scantling
9,14 m
Corresponding dwt
about 15.999
GT
about 11548
NT
about 5290
IMO
no. 9301873

Tankkapasitetene er 695 m3 fuel oil, 110 m3 diesel/gas oil, 360 m3 teknisk ferskvann, 52 m3 ferskvann og 7030 m3 vannballast.

Maskineri
Skipet har en MaK 7M43 hovedmotor med ytelse 6300 kW ved 500 o/min som driver et Kamewa Ulstein propellanlegg med vingediameter 5200 mm, via et Renk reduksjonsgear med PTO for en generator. Maskineriet gir skipet en fart på ca. 14,5 knop basis 85% MCR ved draft på 8 meter.

Frydenbø styremaskineriet betjener et Becker Schilling ror, og skipet er utrustet med en Brunvoll retractable azimuth thruster som kan brukes som et “take-me-home” arrangement.

Strømforsyningen besørges av tre CAT 3508 dieselmotorer hver på 910 kW og en akselgenerator av ABB fabrikat på 1250 kVA.

Skipet er utrustet med to Gesab oljefyrte kjeler hver på 2900 kW, og Sperre har levert kompressorer. Somas har levert ventiler, og brannsikkerheten i maskinrommet blir ivaretatt av et Unitor CO2 system.

Diverse
Unitor har også levert et skum-slukkingssystem for tankdekk området. Dekksmaskineri leveranser er fra Rauma Brattvaag, og ACTA har levert slangehåndteringskran og proviantkran.

Redningsutstyret består blant annet av en Norsafe livbåt og Norsafe MOB-båt, samt tilstrekkelig antall redningsflåter. Skipet er innredet for en 17-personers besetning. DFS har levert utstyr til pantry, dekk og maskin, og Loipart (Electrolux) har stått for bysse- og vaskeriutstyr. Toalettsystemet ombord er fra Jets Vacuum. Broløsning er en leveranse fra Kongsberg Maritime, mens alarmsystemet for hovedmaskineriet er type Umas. Skipet er forsikret hos If.

Shanghai Edward Shipyards skipsbygningsvirksomhet går mot slutten, og den overføres til et nytt område i nærheten av Shanghai. Men først skal verftet levere en 19.500 dwt tanker til Donsötank senere i år.