Gå til innhold

Moen Slip AS, Kolvereid overleverte nylig lasteskipet M/S «WITH JUNIOR» som byggenummer 67 til Egil Ulvan Rederi AS. Nybygget blir beskrevet som cargo, container, reefer skip og er designet av Multi Maritime.

Multi Maritime designet som kjent også de fire reefer-/containerskipene fra Myklebust Verft: «Langfoss», «Dalfoss», «Holmfoss» og «Polfoss» som ble bygget i 2007 (3) og 2008 (1).
Verftets byggefinansiering og rederiets langtidsfinansiering ble arrangert av Sparebanken Midt-Norge. Prisen ble antydet å ligge rundt 100 millioner kroner.
Da kontraheringen ved Moen Slip ble gjort i oktober 2006, het det seg at nybygget skulle erstatte et av rederiets gamle skip. Når dette skrives, vites ikke om det er rederiets «With Junior 1» som skal erstattes, ei heller om hun da allerede er solgt eller skal selges. Den båten ble bygget i 1998 ved Vaagland Båtbyggeri og har LOA på 59,9 meter og er på 1.728 dødvekt tonn.

M/S «WITH JUNIOR»
Nybygget er 66,7 meter langt og har en dødvekt på 2.040 tonn. Container kapasiteten er på 59 teu på dekk og 6 i lasterom. Lasterommet er på 3873 m3, og kjøl/frysekapasiteten på 2346 m3.
Skipet har Trondheim som registreringshavn og er klasset i DNV ✠1A1, General Cargo Carrier, Container, Ice C, E0, R0 Reefer med har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 66,70 m
Lengde b.p.p.
61,70 m
Bredde på spant
14,60 m
Dybde i riss til h.d. 6,745 m
Dwt
ca. 2.040
Draft
5,25 m
GT
2357
Dry cargo cap.
3873 m3
Reefer cap.
2346 m3
Container cap.
65 teu
IMO nr.
9418781

Tankkapasitetene er for brennolje 146 m3, for ferskvann 34,5 m3 og for vannballast 586 m3.

Maskineri
Fremdriften besørges av en ABC 8DZC dieselmotor med ytelse på 1840 kW, levert av Frydenbø Power. Maskineriet er koblet til Finnøy Gear & Propeller propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat. Med 15 knops fart, som er maksimum, er forbruket 430 liter/time, og basis 14 knop er det 280 l//t. Servicespeed er 13,5/14 knop.
Strømforsyningen besørges av to Nogva Scania dieselmotorer, en type DI 1644M og en type DI12 62M med Stamford generatorer, HCM 534E på 562,5 kVA henholdsvis HCM 434E på 300 kVA, samt en Stamford akselgenerator på 700 ekW.
For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med to Brunvoll sidethrustere, en på 450 kW forut og en på 350 kW akter. Styremaskineri er type Tenfjord som betjener et High lift ror.
Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, pumpeutrustningen kommer fra Allweiler og Desmi mens GEA Westfalia har forestått separatorer. J. P. Sauer har levert kompressorer. Frysesystemet er fra Grenco BV. Wangsmo har levert ventilasjonssystemet, og VVS installasjonene er håndtert av Engstad & Taraldsen. Tankpeilesystemet er type Umas.
Autronica Fire & Security har levert CO2 brannslukkingssystem til maskinrom og lasterom, og brannvarslingsanlegget er fra Eltek.

Dekk
I forbindelse med transport av containers på dekk, er det 12 stk. plugger for reefer containers. TTS Ships Equipment har levert sideporter, lukedeksler, palle-heis og hydraulikk power pack. Kran på 50t/13m – 25t/24 er fra TTS Marine.
Karmøy Winch har stått for vinsjer, mens anker og kjetting er leveranser fra Sotra Marine Produkter. Marine Aluminium Aanensen & Co. har levert vinduer, og vanntette skyvedører er fra IMS. Libra Plast har forestått leveransen av utvendige dører,og lanterner er fra Tranberg.
Nybygget er oppmalt med Hempel malingsprodukter, og antigroe system/påtrykt spenning er fra Odim. I redningsutstyret inngår RFD redningsflåter, MOB-båt og diverse sikkerhetsutstyr, alle leveranser fra Erling Haug.

Innredning
R&M Ship Interior har også utført innredningsarbeidene, inkludert bysseutrustning med blant annet Asko komfyr, og det er arrangert med bekvemmeligheter for åtte personer ombord. Argon AS har forestått de elektriske installasjonene. Alarm anlegget for maskinrommet er levert av Marine Control Services.

Elektronikk
Argon har også levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret som innbefatter JMA-5310/6XA radar, JMA-5330/12SA radar, JRC JFE-380 ekkolodd, Lilley & Gilley MK 2000 kompass, Alphatron Alphacourse gyrokompass, JRC JLN-205 80 logg, Simrad AP45 MK3 autopilot, 2 x JRC MX-500 GPS, JRC JLR 20 GPS kompass, 2 x Telchart Tecdis, JRC AIS JHS-82, JRC JSS-296 radiostasjon, 2 x JRC JHS-770S VHF, 3 x McMurdo VHF, JRC JUE-85 Inmarsat C og JRC NCR-333 navtex.