Fra venstre: Runar Muren, Jan Fredrik Meling, Karsten Sævik, Nathalie Pinon og Terje Kallevåg. Foto: Norvald Kjerstad

M/S «VIKING POSEIDON»

Eidesvik Shipping AS, Bømlo overtok Subsea/konstruksjonsskipet M/S «VIKING POSEIDON» med byggenummer 281 den 13. januar 2009 som byggenummer 281 fra Ulstein Verft AS, Ulsteinvik. Dåpen fant sted 14. november med Nathalie Pinon fra Veolia som gudmor. Skipet er av Ulstein SX 121 design, og skroget er bygget ved Maritime i Gdansk, Polen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nybygget går inn på 8-års kontrakt med Veolia ES SpecialServices Inc. (USA), pluss opsjoner, og skal være base for avanserte ROV’er som skal inspisere og reparere offshoreinstallasjoner i Mexico gulfen. Det ble opplyst at verdien for den faste perioden var vel en milliard kroner.
Avtalen med Veolia ble inngått bare vel et halvt år før levering, – nybygget til pris rundt NOK 660 millioner ble faktisk kontrahert uten beskjeftigelse i ryggen, men med sterk tro på markedet. Når det er sagt, hadde Ulsteingruppen en 35% eierandel i nybygget, men Eidesvik benyttet senere sin opsjon til å kjøpe denne.
Og rederiet har ikke bare tro på markedet, men også på designet, for det har ytterligere to X-Bow skip i bestilling for levering i 2010.
M/S «VIKING POSEIDON»
Skipet er klassifisert som et offshore konstruksjons-/inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonsfartøy (OCV/IMR) og skal kunne arbeide på store havdyp. Dekksarealet er på ca. 1620 m2 . Stålleveranser er fra Norsk Stål.
«VIKING POSEIDON» er Eidesviks sjette fartøy som skal operere innen subseaområdet. I parentes bemerket er forrige «Viking Poseidon» i mellomtiden blitt ombygget til seismikkskip og heter nå «Viking Vanquish» (SKIPSREVYEN nr. 5/2007). Også hun arbeider i Mexico gulfen.
Skipet har Haugesund som hjemstedshavn og er klasset i DNV ✠1A1, SF, ICE-C, HELDK SH, E0, DYNPOS-AUTRO, CRANE, VIBR., NAUT-OSV, COMF-V(3) and COMF-C(3), OPP-F.
Hoveddata:

Lengde o.a. 130,00 m
Lengde b.p.p.
122,10 m
Største bredde 25,00 m
Dybde i riss til h.dk 10,00 m
Draft design
7,00 m
Draft scantling
8,00 m
GT
11782
Dwt 7,8m draft ca. 10.000
Dekksareal 1620 m2
Dekkskap.ca. 6.460 t
IMO
94135

Skipets tankkapasiteter er ca. 3280 m3 drivstoff, ca. 990 m3 ferskvann og ca. 7700 m3 vannballast.
Maskineri
Nybygget har dieselelektrisk fremdriftssystem med ABB som hovedleverandør. Dieselmaskineriet omfatter fire MaK 9M25 hver med ytelse på 2850 kW og to type 9M20C hver på 1530 kW. De to fremdriftspropellene er type Ulstein Aquamaster Azipull 120 hver på 3500 kW. Nødaggregatet er levert fra Nogva. Farten er ca. 14,5 knop.
Thrusterutrustningen utgjøres av to Kamewa Ulstein TT 2650 CD thrustere hver på 1800 kW, en type TCNS92 på 1500 kW og en av samme type på 1800 kW.
Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior med Glava materialer. Pumper er fra Allweiler, Sperre og Tamrotor har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron, og Vattøy Kjøleservice har forestått proviant kuldeanlegg. Pall Norge har levert evaporator, tankpeileanlegg kommer fra XTronica og Pyro hatt kjelleveranser til nybygget.
Danfoss Semco har levert brannslukkingssystemet, og alarmanlegget er fra Tyco Fire & Integrated Solutions.

Ulstein Verft skal levere bnr. 282 til Olympic Shipping i mars, bnr. 283 til Marine Subsea, bnr. 284 til Olympic Shipping i oktober, bnr. 285 og bnr. 286 til Eidesvik i 2010, bnr. 287 til Marine Subsea også i 2010, bnr. 288 til Remøy Shipping i februar 2011 og søsterskipet bnr. 289 i mai samme år.