M/S «TRONDHEIMSFJORD 1»

Fosen Trafikklag AS, Trondheim fikk overlevert sin nye passasjerkatamaran M/S «TRONDHEIMSFJORD 1» fra Brødrene Aa AS, Hyen den 29. februar som byggenummer 251. Fartøyet med kapasitet for 130 passasjerer skal inn i sambandet Trondheim –Vanvikan.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Senere skal rederiet ta levering av et søsterskip som skal drive pendlerruten til Brekstad. De to båtene vil da alternere mellom de to sambandene. Byggekontrakten ble gjort etter at rederiet hadde fått en 6-års avtale med fylkeskommunene i Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.
Byggenummer 251 er dessuten den første i en serie på fire av 24,5m størrelsen, en serie som også inneholder to fartøyer for Tide Sjø.
Som vanlig er byggemateriale karbonsandwich kvalitet Carbon T-7000 fra Devold AMT/Saertex – med kjernemateriale fra DIAB.
M/S «TRONDHEIMSFJORD 1» har klasse HSC 2000 i NMD med følgende hoveddata:

Lengde o.a. 24,50 m
Bredde 8,00 m
Pass. kap. 130
Dwt 6,4
IMO 9432177
Tankkapasitetene er på 4000 liter brennolje og 600 liter ferskvann.

Maskineri
Fremdriften besørges av to MAN 12-syl. D284LE 410 dieselmotorer, som hver yter 750 kW v/2100 o/min (max. opp til 809 kW), og som via Servogear HD 220 reduksjonsgear med oversetning 2,952:1 er koblet til Servogear CCP. Toppfarten på ca. 32,5 knop og servicefart ca. 25 knop.
Båten har Tenfjord styremaskin og to Sleipner baugpropeller type SP 550 hver på 50 kW som blir drevet fra PTO på gear. Strømforsyningen besørges av to Kohler hjelpemotorer à 26 kW.
Naustdal Blikkenslagerverksted har utført isoleringssarbeidene og har stått for ventilasjonsanlegget. Allweiler har levert brannpumper. Maskinrommet er brannsikret med et Inergen brannslukkingssystem, og bildekket er brannsikret med et skumanlegg fra Autronica. Servoteknikk er leverandør av alarmanlegget.
Diverse
Ankervinsj levert av MB Hydraulikk, kranen er en Palfinger, lanterner er fra Tranberg og lyskastere fra Norselight. Libra Plast har levert utvendige dører, og vinduene er i herdet glass. Reichold malingsprodukter er anvendt, og Brude Safety har levert 2 DSB à 150 personers redningsflåter.
Innredningsarbeidene er utført av Fjordesign AS og verftet, og passasjerstolene er levert av West Mekan. Libra Plast har også hatt leveransen av innredningsdørene, og toalettsystemet er fra Jets Vacuum.
Verftet har selv utført de elektriske installasjonsarbeidene, og elektroteknisk konsulent har vært Industridata AS.
Det elektroniske utstyret er levert og montert av Landor Larsen Elektronikk, og her inngår 2 x Furuno ARPA FAR-2117 High Speed radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Raytheon ST 60 logg, Simrad GC 85 gyrokompass, Simrad AP 50 autopilot og Furuno VR-3000 6G VDR.


Brødrene Aa skal levere bnr. 252 til Fosen Trafikklag 10. mars, bnr. 253 til Stavangerske i mai, bnr. 256 til Tide Sjø i november, bnr. 254 i desember, bnr. 255 i mai 2009 og bnr. 257 og bnr. 259 til Tide Sjø i september hhv. november 09. Skipsbyggeriet fikk også kontrakt for fire båter til Fjord 1 for ruten mellom Sogn og Fjordane og Bergen, men her er det reist tvil om Fylkeskommunens håndtering av tildelingssaken.