M/S «TOPPSKARV»

Statens Naturoppsyn, Trondheim overtok 15. februar oppsynsbåten M/S «Toppskarv» fra Folla Maritime AS, Flatanger. Den 13 meter lange båten er byggenummer 25 fra båtbyggeriet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Oppsynsbåten har en toppfart på hele 35,5 knop, og både skrog og styrehus er bygget i aluminium. «Toppskarv» har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
13,00 m
Største bredde
4,00 m
Dybde i riss
1,30 m
Dypgående
0,65 m

Båtens to brennoljetanker tar 1000 liter hver. L.o.a. som angitt ovenfor, er ekskludert bauglem og plattform.

Maskineri
To Cummins QSC8,3M dieselmotorer, hver med ytelse på 361 kW, tar seg av fremdriften og er via to Twin Disc MG 5085 reduksjonsgear koblet til to Kamewa FF375 vannjetanlegg. Mens toppfarten altså kommer opp i 35,5 knop, er servicefart oppgitt til 29 knop med fulle tanker, to mann og 800 kg dekkslast, og det er med 80% maskineriytelse.

Brannvarslingsanlegget er merke Autronica BX10. Vetus vannlås og slanger for lyddemper og eksossystem er levert av William Knudsen.

Diverse
Av leveranser har Hägglunds Drives kommet med Denison hydraulikkpumpe og aggregat. Colt Industrier har levert vinduer og MB Hydraulikk AS ankervinsj. Erling Haug AS har hatt flere leveranser som anker og fortøyningsutstyr, samt RFD redningsflåte og annet redningsutstyr. Lettbåten er type Steady 320 levert av Folla Boat AS og er utstyrt med en Yamaha 9,9 hk motor. Lyskastere er fra Colorlight.

Sylindre til bauglem og trimflaps kommer fra ET Hydraulikk, og hydraulikkrør, slanger og fittings er levert av GS Hydro Norge.

Autel AS har utført de elektriske installasjonene på båten, og elektroniske instrumenter er levert og montert av Arne Wahl-Olsen AS. Her inngår Raymarine radar, Simrad AP35 autopilot og Simrad VHF. De to førerstolene er levert av Knutsen Maskin AS.


Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 2/2005