M/S «SIEM LOUISA»

M/S «Siem Louisa» av VS 470 Mk II design ble overlevert til Siem Rovde Offshore AS, Rovde 7. september som byggenummer 119 fra Aker Yards AS, Aukra. Dåpen fant sted samtidig med søsterskipet «Siem Danis» som ble levert 4. juli.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fartøyet inngikk i en serie på fire skip til pris totalt ca. 490 millioner kroner. Byggelån ble arrangert av Nordea, og skroget er bygget ved Aker Yards, Braila.

Rederiet fortsetter sin ekspansjon. I slutten av august kjøpte Siem Offshore Inc seg opp fra 20% til 100% i KS Ocean Carrier som eier skipet med samme navn til pris NOK 183 millioner. Fartøyet er bygget 1996 og er av VS 483 design.

Og omtrent samtidig kontraherte et Siem Offshore Inc selskap en PSV ved Kleven Verft AS til pris NOK 295 millioner for levering i fjerde kvartal 2008. Nybygget er av type MT 6017 Mk II.

Supply markedet i 2006 har vært det beste noensinne, og dette går også for sommermånedene med spotrater mellom GBP 40.000 og 50.000 for PSV fartøyer. For oppdrag av lengre varighet blir naturlig nok ratene betydelig lavere.

Nybygget er klasset i DNV @1A1, SF, E0, DK(+), LFL, DP AUTR og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
73,40 m
Lengde p.p.
64,00 m
Bredde største
16,60 m
Dybde i riss til h.dk.
7,60 m
Draft summer
6,41 m
Dekksareal
ca. 700 m2
Lastekapasitet
ca. 3. 600 t
GT
ca. 2465
IMO nr.
9355977

Tankkapasitetene er for brennolje 1112 m3, for ferskvann 752 m3, for vannballast/drill water 747 m3, for liquid mud 1074 m3, for base oil 215 m3, for brine 858 m3 og for methanol 179 m3.

Maskineri
Hovedmaskineriet består av to CAT 3606 dieselmotorer, hver med ytelse 2030 kW v/1000 o/min, som er koblet til to Scana Volda propellanlegg med diam. 2900 mm via Scana Volda reduksjonsgear type ACG68 med oversetning 4,67:1. Servicefart er ca. 14 knop. Skarbøvik Mekaniske har forestått montering av aksellinjene.

Fartøyet er utstyrt med fire Brunvoll sidethrustere, hver på 588 kW, to montert forut og to akter, og styremaskinen er merke Tenfjord.

Hjelpemaskineriet utgjøres av to CAT generatorsett med motor type 3406 TA på 345 bkW v/1800 o/min. I tillegg produserer også to AVK akselgeneratorer strøm, hver på 650 kVA. Havne-/nødaggregatet er av merke Perkins på 76 kW.

Reservedels- og vedlikeholdssystem er fra Tero Marine. Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer og Alfa Laval separatorer. Aeron Miljøteknikk AS har stått for air-condition systemet, og sanitæranlegget er fra Skarveland Rørsystemer. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert proviant frys-/kjølemaskineri, mens kjelutstyr kommer fra Pyro. Utstyr for måling av tankene er merke Umas, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Isoleringsoppdraget er utført av R&M Ship Interior. Brannalarm systemet er levert av Consilium Norway AS, og Castrol er leverandør av smøreolje.

Dekk
Hydraulisk dekksmaskineri er levert av Aker Yards Electro AS, og leveransen innbefatter to capstans hver på 8 tonn og to tugger vinsjer hver på 10 tonn. Kran er type ABAS KDE40 på 3t/12m. Ankerutrustning kommer fra Erling Haug, og Servi har levert to kjettingstopper og to Powerpacks på 52 kW hver. West Industri & Skipsservice har utført rørmontasje, og cementanlegget er en levert av Randaberg Industries.

Bohamet har levert vinduer, og vindusviskere er type Wynn. Vanntette skyvedører er fra IMS, og Libra-Plast har levert utvendige dører og luker. Nybygget er oppmalt med systemer fra International Maling, og PCS AS har utført sandblåsingsarbeidet.

Redningsutstyret ombord består av seks 20 personers Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe av type Midget Mk II i davit fra TTS Marine. Brude Safety har levert løst rednings- og sikkerhetsutstyr, og Tranberg har levert lanterner.

Innredning
Skipets innredning er arrangert for opp til 34 personer med enkeltlugarer, dobbeltlugarer og firemanns lugarer. R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene der Norac innredningspaneler er benyttet. Både Telo Møbler og VAD AS har levert møbler til nybygget, Mare Safety har levert Beha bysseutstyr og vaskeriutstyr kommer fra Miele. Jets Vacuum har levert vakuumtoalett systemet til fartøyet. Malermestrene BMV AS har levert fliser, belegg og dekksmasse. Ruukki Norge har hatt stålleveranser.

De elektriske installasjonene er utført av Aker Yards Electro AS, og automasjonsanlegget med integrert PMS er en leveranse fra Høglund Marine Automasjon AS. Kongsberg Maritime har levert DP-anlegget.

>

Elektronikk
O. Øverland AS har levert og montert det elektroniske utstyret ombord som omfatter Furuno FAR-2137 S-band og FAR-2127 BB X-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DP-80 logg, Cass/Plath kompass, AnschŸtz St. 22 gyrokompass, AnschŸtz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-90 GPS, Furuno FS-1570 MF/HF GMDSS A3 radiostasjon, Furuno NC-700B Navtex, Tron 40S nødpeilesender, Tron SART radar transponder, Tron 20 VHF, Furuno FM-8800 og FM-2721 VHF, Icom VHF, Motorola UHF, Tellmar GMS 900/1800 mobiltelefon, Furuno FA-150 AIS og Furuno Felcom 15 Inmarsat C med SSAS. Comrod og ShipEquip har levert antenner.

*

Aker Yards AS, Aukra skal levere bnr. 122 som er nok et PSV fartøy til Siem Offshore Inc., i oktober, og så følger bnr. 123, type MT 6009 som bygges for Olympic Shipping, i desember. Bnr. 124 er for DOF ASA og skal være leveringsklar i april, og bnr. 125 og 126 er reservert for Siem Rovde med leveringsdatoer juni og juli. Så følger fire Nordcapital fartøyer av UT 755LN design i oktober, desember, mars 2008 og mai 2008. I april 2008 skal en Aker ROV 02 CD leveres til Olympic Shipping.