M/S «EVELYN MÆRSK»

M/S «EVELYN MÆRSK»

Med leveringen av M/S «EVELYN MÆRSK» er fire skip av denne typen levert fra Odense Staalskibsværft til A.P. Møller - Mærsk A/S, København.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Byggenummer L 206 ble døpt av fru Berit Jensen den 3. mars. Skipet er hjemmehørende i København og føres av kaptein Niels Beyer Nielsen med Oskar Vestergaard Jensen som maskinsjef. E-typen er designet av Maersk Ship Design sammen med verftet.

Maersk Line
Maersk Line opererer mer enn 500 containerskip og 1,4 millioner containers med egne terminaler, trucks og tog. Gruppen har kontorer i mer enn 125 land.

I mars ble det kunngjort at Maersk Line og Hamburg Süd sammen vil restrukturere traden til og fra østkysten av Sør-Amerika og østkysten av Nord-Amerika. Dette vil blant annet føre til ukentlige anløp i Brasil og hurtig seilingstid fra Santos til New York. Det vil også bli ukentlige seilinger fra Buenos Aires og Montevideo. På ruten sørover blir det ukentlige anløp av seks havner på østkysten Nord-Amerika og dedikerte seilinger til Santos. Den første nordgående avgangen vil være fra Buenos Aires 13. april og sørgående fra New York 16. april.

I januar ble det opplyst at Hamburg Süd, Maersk Line og NYK ville operere sammen i traden mellom Asia, Sør-Afrika og Sør-Amerika med oppstart fra midten av april.

M/S «EVELYN MÆRSK» er rederiets sjette skip med dette navn, og alle er bygget ved Odense Staalskibsværft.

Skipet har følgende hoveddata:

Maskineri
Hovedmaskineriet består av en 14-cylinder Wärtsilä RT-flex96C dieselmotor fra Doosan Engine Co. som utvikler 108.080 bhp (80.080 kW) v/102 rpm. For å øke hastigheten på propellakslingen er det installert to elektromotorer. Servicefart er ca. 22 knop. Det er benyttet miljøvennlig silikon maling under vannlinjen, noe som reduserer vannmotstanden og dermed reduseres bunkersforbruket med ca. 1200 tonn per år.

Maskineriet er blitt beskrevet som en “major breakthrough” når det gjelder fremdriftsmaskinerier og kombinerer anerkjente og pålitelige motor-designs med

Skipsautomasjonssystemet for styring og overvåkning av skipets hovedmotor er levert av Lyngsø Marine, og nybygget er utstyrt med Northrop Grumman Sperry Marines integrerte navigasjons- og kommunikasjonssystem.

*

I slutten av februar bekjentgjorde Odense Staalskibsværft at grunnet manglende ordreinngang ville det bli innledet forhandlinger om reduksjon i medarbeiderstaben med ca. 140 medarbeidere. Verftet beskjeftiget da 575 funksjonærer og 2.600 timelønnede medarbeidere.