Terje Aasland (AP) stilte spørsmål om norske sjøfolks fremtid i Stortinget Foto: Sigbjørn Larsen

Løftet norske sjøfolks arbeidsplasser opp i Stortinget

– Hvorfor vil regjeringen sette 700 norske sjøfolk på land, mens utenlandske arbeidstakere går om bord? spurte Terje Aasland (AP) -Det ikke er myndighetene som bestemmer hvor rederiene flagger sine skip, svarte statsminister Erna Solberg (H).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Terje Aasland fra AP løftet sjøfolks arbeidsplasser opp i Stortinget under spørretimen i Stortinget. - I Arbeiderpartiet er vi opptatt av at folk skal ha trygge og gode jobber. Dette gjelder også sjøfolka våre. Derfor spurte jeg statsministeren hvorfor regjeringen vil sette 700 norske sjøfolk på land, mens utenlandske arbeidstaker går om bord, sier Aasland til Skipsrevyen.

Frykter for norske sjøfolks arbeidsplasser

-700 norske sjøfolk som kan miste jobben sin på Color Lines Kiel-ferger, sa Aasland. Bakgrunnen er at regjeringen vil gjøre endringer slik at Color Line kan flagge om disse to fergene, med det resultat at norske sjøfolk kan bli erstattet med utenlandske arbeidstakere.

-Vi har gjentatte ganger tatt dette opp med næringsministeren, men situasjonen virker fastlåst. Det betyr at regjeringen gir Color Line en fullmakt til å gjøre hverdagen utrygg for norske sjøfolk fordi sannsynligheten for at norske sjøfolk skal bli erstattet med utenlandske arbeidstakere som er villig til å jobbe for en lavere lønn, er høyst reell og sannsynlig, fremholdt Aasland.
 

-Det er Color Line som må gjøre den fysiske handlingen, men det er regjeringen og statsministeren som må bære ansvaret for den utryggheten mange norske sjøfolk nå opplever. Hvorfor gjør regjeringen dette? Nettolønnsordningen er styrket, kronekursen svekket og konkurranseulempen mot f.eks. Danmark dramatisk redusert. Color Line går ikke dårlig; det går særdeles godt. Regnskapene viser om lag 1 mrd. kr i overskudd før skatt, samlet, de siste to årene. Hundrevis av millioner er tatt ut i utbytte.

For meg er dette uforståelig. Det er ikke det Norge Arbeiderpartiet vil ha, men det ser ut til å være det Norge statsministeren ønsker seg – et Norge der forskjellene øker, og der vanlige arbeidsfolk er de som må ta belastningen. Denne gang er det sjøfolkene, neste gang: hvem vet vi ikke.

Spørsmålet blir: Hvorfor vil statsministeren sette 700 norske sjøfolk på land og legge til rette for at disse erstattes med utenlandske arbeidstakere? sa Aasland.

Statsminister Erna Solberg

Ikke myndighetene som bestemmer

-La meg først begynne med å understreke at det ikke er myndighetene som bestemmer hvor rederiene flagger sine skip; svarte Erna Solberg. Det er det rederiene som gjør. Og regjeringens politikk er klar: Vi vil ha flest mulige norske sjøfolk på norske skip. Derfor bruker vi 2 mrd. kr for å sikre sysselsetting av sjøfolk. Støtten gjelder kun for dem som skatter til Norge, men det har alltid vært slik at EØS-borgere som oppfyller vilkårene for tilskuddet, kan omfattes av ordningen.

Vi har en politikk for å styrke den maritime sektoren og for rammevilkårene for skipsfarten, og vi mener betingelsene i NOR er gode. Det å utvide farledsområdet, altså utvide fartsområdet for utenriksferger i NIS, ble gjort for å sikre at norske skip skal være konkurransedyktige og ha konkurransedyktige betingelser. Det er også gjort for å hindre at Color Line flagger skipene sine til et utenlandsk register. For oss står det altså ikke mellom 0 og 700 arbeidsplasser, men det er et spørsmål om 700 eller 2 500 arbeidsplasser. Det er det perspektivet vi har hatt på denne saken, og det er også det perspektivet som kan være der. Vi mener at hvis vi ikke gjennomfører denne endringen, vil fremtiden for Color Line, med hovedkontor i Norge, være svakere. Det vil bety at 2 500 arbeidsplasser i Norge er usikre.

Så er det da opp til Arbeiderpartiet å stille seg spørsmålet: Er 2 500 arbeidsplasser viktig å spille med, på grunn av at man tror at man ikke vil flytte på det?

Beslutningen er også i tråd med det som flertallet i farledsutvalget anbefalte, og som ble varslet i regjeringens maritime strategi i 2015, en innovativ strategi som har bidratt til betydelig mer innflagging av skip, noe som bidrar til en positiv utvikling for næringen.

Jeg er kjent med at man ønsker å ha andre regler knyttet til dette, men man må også være klar over at da kan vi risikere at hele aktiviteten flyttes, poengterte statsministeren.