Per Sævik skal bygge nye kystruteskip i Spania og Tyrkia. Foto: Andrea Bærland

- Laber interesse hos norske verft

Verftskonferansen: Denne gangen bygger Havila batteriskip i Tyrkia og Spania. Men i fremtiden tror Sævik på hydrogen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi var i kontakt med norske verft i tilbudsprosessen, men det var laber interesse for å bygge denne tonnasjen hos norske verft, forteller Havila- sjef Per Sævik en samlet norsk verftsindustri i Ålesund onsdag. 

Valget falt dermed på tyrkiske Tersan og spanske Hijos de J. Barreras. 

Spansk tax-lease

På spørsmål om Havila kommer til å benytte seg av Spanias tax -lease ordning svarer Sævik bekreftende. 

– Jeg forutsetter at vi kommer til å benytte oss av tax-lease ordningen. Som utgjør 20 prosent på prisen, sier Sævik, og legger til at han både er overrasket over at EU tillater at enkel te land i unionen har slike ordninger, men at han neppe tror at spansk verftsindustri hadde vært konkurransedyktig uten.

– Spansk bruttopris er tett opptil den norske, så det er ikke billig å bygge skip i Spania. 

Norsk industri får likevel sin del av kaken. Hvert skip vil ha utstyr for om lag 275 millioner kroner om bord, hvor en stor del av utstyrspakken vil bestå av norske leverandører. 

Fremtid på hydrogen

Havila Kystruten skal seile med hele 86 tonn batteri om bord, men det forberedes også for en fremtid på hydrogen. – Jeg er en av dem som har tro på at hydrogen er fremtidens drivstoff, sier Sævik.

– Men det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål, og jeg kan ikke risikere å ha fire splitter nye skip liggende i Bergen som ikke får seile 1. januar 2021, påpeker Sævik.