Torghatten bekrefter trusterskade. Får pålegg av Kystverket etter oljeutslipp.Foto: Sigbjørn Larsen.

Kystverket med pålegg til Torghatten etter oljeutslipp

Kystverket pålegger Torghatten å komme med flere opplysninger om oljeutslippet, og pålegger selskapet handlingsplan for videre tiltak. - Skaden ble utbedret før vi seilte, ellers hadde vi aldri turt å gjort det, sier administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Alle skip som skal seile med mistanke om forurensningsfare er pliktige til å varsle, sier Lill Veronica Benjaminsen i Kystverket.

-Alle skip som skal seile som har mistanke om fare for oljeutslipp eller annen form for forurensningsfare plikter å varsle om seilingen til nærmeste myndighet på 110. I dette tilfelle til Hovedredningssentralen, som igjen gir melding til Kystverkets beredskapsavdeling i Horten, sier Lill Veronica Benjaminsen i Kystverket. Det fremgår av varslingsforskriften hjemlet i forurensningsloven. Å unnlate slik varsling kan være straffbart, fortsetter hun. (Saken fortsetter under bildet.)

Godt synlig utslipp

Skipsrevyens lesere har tidligere gjort oss oppmerksomme på at det ble observert “Godt synlig utslipp i Sandvikvåg et par dager etter” at fergen gikk på grunn i Sandvikvåg. I følge Torkildsen så var skaden utbedret før skipet seilte. Skipsrevyen har tidligere omtalt at olje lakk ut fra MF “Huftarøy” også i dokk i Horten. I følge Torkildsen ble oljen i dokka tatt opp med bil. Skipet har altså seilt fra Sandvikvåg til Horten for egen maskin etter en oljelekkasje, er det et problem, spurte Skipsrevyen Kystverket?

- Jeg vil ikke kommentere denne saken spesielt, for vi kan komme til å bli ankeinstans i saken, men på generelt grunnlag kan jeg si at i slike tilfeller så kunne vi for eksempel ha gitt et pålegg om at skaden hadde blitt utbedret før seiling fant sted, eller gitt pålegg om slep, hvis det kunne forhindret oljeutslippet eller redusert forurensningsfaren, sier Benjaminsen til Skipsrevyen.

Avviser at oljeflak utenfor Horten kan komme fra MF “Huftarøy”

- Et 40 meter langt oljeflak ble observert av en av Bastøfergene i farvannet utenfor Horten torsdag den 14.mars, opplyser Kystverket til Skipsrevyen. Torghatten avviser imidlertid at denne oljen kan ha kommet fra MF “Huftarøy”. - Det er helt ute å sykle og sette det i sammenheng med oss, sier Torkildsen. I følge dokka kom MF “Huftarøy” i dokk på lørdag. Oljespillet utenfor Horten ble oppdaget av Bastøfergen på torsdag, altså to dager før vi ankom dokka, sier Torkildsen.

Torghatten varslet

- Torghatten varslet forskriftsmessig om seilingen, opplyser Anne Solbraa-Bay i Kystverket, som først ikke kunne finne rapport om hendelsen, fordi den var registrert med navnet “Sandvika” (!)  I dialogen som fulgte med kapteinen, så opplyste han at det totale volumet for oljeforurensningsfaren representerte 570 liter girolje, opplyser Anne Solbraa-Bay til Skipsrevyen.

Gav pålegg

Skipsrevyen har fått innsyn i pålegget som Kystverket har gitt til Torghatten. Kystverket har pålagt Torghatten å fremskaffe opplysninger om hendelsesforløpet og opplysninger om mengde og type olje som er sluppet ut. Hvilke tiltak som er iverksatt, hvor mye av forurensingen som er samlet opp, og hvem som er varslet. Torghatten Nord AS pålegges også å presentere en handlingsplan for videre tiltak. Kystverket gav Torghatten frist til 15.mars med å etterkomme pålegget. I følge Anne Solbraa-Bay i Kystverket har Torghatten fortsatt ikke svart. - Vi vil nå ta nærmere kontakt med Torghatten for å følge opp saken videre, sier Solbraa-Bay til Skipsrevyen.- Vi har tidligere muntlig meddelt Kystverket om hendelsesforløpet, og kommer også til å svare skriftlig, sier Torkildsen.

Bekrefter Trusterskade

Torkild Torkildsen i Torghatten avviser spekulasjoner om lengdeproblem for de nye fergene i forhold til grunnstøtingen i Sandvikvåg. Foto: Rana Blad.

- Vi får opp ny truster fra Tyskland som vi begynner å installere på lørdag, sier Torkildsen til Skipsrevyen. Når vi kan komme oss ut av dokk, eller hvor mye dette vil koste, kan vi ikke si ennå. Dette har ingen betydning for passasjerene, det er i dag fire ferger som trafikkerer strekningen, selv om MF “Huftarøy” er i dokk. Trafikken går dermed som normalt.

Avviser lengdeproblematikk

- Jeg ser det spekuleres i at fergene er for lange i forhold til det trange innløpet i Sandvikvåg, sier Torkilldsen. Dette avviser han. Det er fire meter lengdeforskjell på fergene, sier Torkildsen.