Bjørn Tore Orvik åpnet sermonien i Romania fredag

Kuttet stål på Yara Birkeland

Fredag ble stålet til Yara Birkeland kuttet i Romania. Byggingen av skroget til Yara Birkeland starter nå ved Vards verft i Romania. Når skroget er ferdig sommeren 2019 taues det til Vard Brevik for utrustning og testing før skipet overleveres til Yara første kvartal 2020.​

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Dette er en milepæl i arbeidet med å få til nye klimaløsninger i industrien. Når vi får Yara Birkeland på sjøen vil vi erstatte 40 000 turer med dieseldreven lastebiltransport hvert år, forteller Bjørn Tore Orvik, initiativtaker og prosjektleder for Yara Birkeland.

Fra 2020 vil Yara Birkeland gå i rute mellom Yaras gjødselfabrikk i Porsgrunn og havnene i Larvik og Brevik. Under Zero-konferansen i november vant Yara Birkeland Næringslivets Klimapris.

– Skjæringen av stålet er begynnelsen på fjerning av støv og støy fra lokalmiljøet gjennom redusert trafikk samt reduserte utslipp. Yara Birkeland viser at det er mulig å innføre nullutslippsløsninger innen transportsektoren innen 2030. Etter mye planlegging er det godt å se det første steget av realiseringen av Yara Birkeland, sier Orvik.

Fra stålkuttingsermonien i Romania

Det er tidligere blitt kjent at Kongsberg har valgt sveitsiske batterier til nybygget. 

Kongsberg og sveitsiske Leclanché har inngått et partnerskap, som gjør at de deres batterisystemer vil være en del av, til å begynne med, ni av Kongsbergs kommende hybridfartøy.