Boreriggen «COSL Promoter». Foto: COSL

Kutter utslipp med 25%

Et samarbeid mellom COSL Drilling Europe, Kongsberg Maritime og NOV har ført til drivstoff- og miljøbesparelser på mer enn 25 prosent – og det fra allerede rekordlave nivåer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Torfinn Kalstø, ICT & OT Manager, COSL Drilling Europe. Foto: COSL

COSLPromoter er en av riggene som nå stort sett kan klare seg med kraften fra tre av de seks dieselgeneratorene som er ombord. Totalt sett kuttes drivstofforbruk og utslipp med 25 prosent, heter det i en melding fra Kongsberg Maritime.

Riggselskapet COSL Drilling Europe gav seg selv og sine partnere en stor utfordring da selskapet inviterte Kongsberg Maritime og boreutstyrsleverandøren NOV til å være med på å jobbe frem drastiske kutt i energiforbruk og utslipp fra sine rigger. COSLs rigger har i utgangspunktet rekordlave utslipp som et resultat av at selskapet i mange år har jobbet for å maksimere energieffektiviteten i sine boreoperasjoner.

–Før var fokuset på å redusere drivstofforbruket av økonomiske årsaker. Nå handler det i tillegg om å redusere miljøavtrykket vårt. Vi oppdager i økende grad at å jobbe med å redusere miljøutslipp både resulterer i reduserte kostnader og økt driftseffektivitet, sier prosjektleder Torfinn Kalstø i COSL Drilling Europe.

Kongsberg Integrated Control Systems sørger for at fartøyet holder sin posisjon samtidig som øvrige fartøyfunksjoner overvåkes og styres. Energien som blir produsert av generatorer, blir distribuerte kontinuerlig om bord på en smart og hensiktsmessig måte.

Stopper tre av seks dieselgeneratorer

Ved å samarbeide klarte de tre partene å skape en integrert og helhetlig løsning som gir større energibesparelser enn det som hadde vært mulig uten fellesskapet. Kongsberg Maritime kunne tilby smartere måter kontinuerlig å kontrollere og distribuere energiproduksjonen ombord. NOV kunne levere bedre data for å optimalisere bruken av tilgjengelig energi.

Konkret viste analyser av historiske data om strømforbruk hentet fra COSLs rigger COSLPromoter og COSLInnovator, at det under boreoperasjoner var mulig å stoppe i gjennomsnitt tre av de seks dieselgeneratorene ombord. Tidligere har alle seks generatorene levert strøm mens boreoperasjonene pågår, men generatorenes fulle kapasitet ble veldig sjelden utnyttet.

–Bistanden fra Kongsberg Maritime og NOV på dette prosjektet har vært uvurderlig, sier Kalstø.

Torfinn Kalstø i COSL har ledet samarbeidsprosjektet mellom NOV, Kongsberg Maritime og COSL. Han er veldig fornøyd med å ha kuttet drivstofforbruk og utslipp med 25 prosent. – Vi klarte dette uten å installere nytt utstyr, og bare ved å installere nye sensorer og forbedre programvaren og grensesnitt for utstyret ombord, sier han.