Bildet viser GE Infrastructure Transportation sin nye motor. Foto: GE Infrastructure Transportation

Kontrakt på banebrytende fremdriftsmaskineri til norsk rederi

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

GE Infrastructure Transportation har signert kontrakt med Bastø Fosen for levering av fremdriftsmaskineri til 5 fartøy. 

Leveransene omfatter levering av GE sin nye low- emission motor 8L og 16V 250 MDC, som møter IMO Tier III, uten bruk av UREA og katalysator systemer. Det som kjennetegner GE sin nye motorserie er lave utslipp, lavt forbruk, solid bygget med fokus på lang drift, hovedservice på 40.000 timer, lav vibrasjon og stillegående.

Dette vil gi Bastø Fosen de beste forutsetninger for lang og uproblematisk drift og møte de strengeste miljøkrav i markedet for bruk av diesel, både på NoX og sot.

Tre av fartøyene er nybygg som skal bygges i Tyrkia. Disse er utstyrt med 2 x 2250 kW/900 rpm motorer. To av fartøyene er re-power prosjekter. Disse vil ha en motor på 4200 kW.

Dette er en banebrytende kontrakt for GE da dette er de første motorene for leveranse utenfor USA, og viser at norske redere har tro på GEs motorteknologi.

­ – Vi har brukt milliarder av kroner på å utvikle vår nye serie med low emission motorer. Det er fantastisk at vi har fått en norsk reder med tro på vår teknologi. I verdensmarkedet er dette store nyheter innen dieselmotor teknologien. sier Roy Storeng, Senior Sales Manager Europe, til Skipsrevyen.

GE er eneste medium speed diesel motorprodusent som har tatt i bruk EGR, eksos gass resirkulering, og møter EPA Tier IV og IMO Tier III, med god margin. Dette uten større forbruk av diesel enn hva som er tilfelle på Tier II plattformen vår.

– Dette er gjennombruddet til GE i Norge og vi har flere spennende Norske prosjekter på gang, både i Norge og Europa, sier Storeng.

USA går til EPA Tier IV 01.01.2015 og ligger betydelig foran IMO Tier III regelverket. EPA tar ikke bare høyde for NoX men også partikler. I følge Storeng er GE verdens største leverandør av dieselmotorer til lokomotiv, dette har vært driveren for vår nye motor teknologi. I skrivende stund viser ordreboken cirka 1100 EPA Tier IV motorer for leveranser i 2015/2016, av en total årlig produksjon på cirka 3000 motorer.