Gå til innhold
Annonse
Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen har bedt Sjøfartsdirektoratet utrede konsekvensene med å innføre krav om nullutslipp i verdensarvfjordene fra 2026. Den kommer sannsynligvis ikke til å være klar før slutten av året.

Annonse

Direktoratet sier til Skipsrevyen at de vil bruke underleverandører de har avtale med til å utføre selve konsekvensutredningen.

- Vi er i oppstarten av dette arbeidet nå, og har bedt Klima- og miljødepartementet (KLD) om noen avklaringer før vi setter i gang, forteller seksjonssjef internasjonalt miljøarbeid, Lars Christian Espenes.

Direktoratet vil gjennomføre en utredning som vil kunne omfatte de praktiske mulighetene de ulike fartøystypene har for å møte et nullutslippskrav innen 2026, samt de tekniske og økonomiske konsekvensene et slikt krav vil ha for turistskip- og ferger i verdensarvfjordene.

Seksjonssjef internasjonalt miljøarbeid, Lars Christian Espenes.
Seksjonssjef internasjonalt miljøarbeid, Lars Christian Espenes.

- Vi har ikke laget en konkret bestilling til utredningen enda så den vil nok dekke mer enn dette, men vi vil begynne med det arbeidet når vi får avklaringene fra KLD, sier Espenes  

Ambisiøse krav

Havnesjef i Stranda kommune, Rita Berstad Maraak,  spurte tidligere denne uken om nullutslippskravet kunne utsettes dersom teknologien ikke er til stede.

- Det er vanskelig å spå, særlig om framtiden, sa hun til Skipsrevyen.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) sier til Skipsrevyen at målene om nullutslipp er ambisiøse, men at det er for tidlig å gå i detaljer om hvordan Stortingets vedtak skal oppnås.

Annonse