Kongsborg på prøvetur I Sognefjorden. FOTO: Havyard

Kongsborg døpt i Stavanger

Lørdag døpte Skansi Offshore sitt femte nybygg. Alle skipene er av Havyard designTM og fire er bygd ved Havyard Groups verft i Leirvik.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Forsyningsskipet «Kongsborg ble fredag levert til Skansi Offshore og i dag ble det døpt ved kai i Stavanger. Gudmor var Marianne Eide. Kongsborg er en Havyard 833 design og bygg 111 fra Havyard Groups verft i Leirvik i Sogn.

STOR BEGIVENHET FOR FÆRØYENE

Selv om dette er det femte nybygget til Skansi Offshore er det fremdeles en stor begivenhet når et nytt tilfang til flåten skal døpes. Skansi er fremdeles det eneste offshore PSV rederiet på Færøyene og suksessen det har hatt med operasjon i Nordsjøen og andre områder betyr mye for det lille øysamfunnet i sørvest. Færøyene har lang tradisjon innen fiskeri og er viden kjent for sine gode sjøfolk. De håper også på å finne olje i sine farvann og da er det gull verdt med et eget rederi som allerede har erfaring med å betjene krevende kunder på norsk sektor.

Dette viser også igjen når man ser på gjestelisten til dåpsfesten. I tillegg til representanter fra reder, verft, oppdragsgivere, finansinstitusjoner, underleverandører, etc. har en stor delegasjon med prominente gjester fra Færøyene fløyet ens ærend til Stavanger for å feire nybygget. Blant gjestene er også Færøyenes Nærings- og Handelsminister Johan Dahl.

SIKKER OG PÅLITELIG

- Vår fremste målsetning er at kundene våre skal kunne stole på at vi leverer det vi lover sier Jens Meinhard Rasmussen, administrerende direktør i Skansi Offshore. – Som selskap er vi fremdeles relativt unge i offshore bransjen, men våre folk har lang erfaring både fra fiskeri og offshore og vi har fra første stund hatt full fokus på å levere sikre og pålitelige forsyningstjenester til våre oppdragsgivere. Vi velger å tro at når våre gode, krevende kunder forlenger kontraktene med oss så er det et uttrykk for at vi har lykkes sier Rasmussen.

- I tillegg til godt mannskap og gode rutiner er det også en forutsetning at vi har gode verktøy. Havyard har vært en god samarbeidspartner siden vi bestilte vårt første skip i 2006 og vi har kontinuerlig utviklet samarbeidet. Gjennom å lære av hverandre har skipene blitt stadig bedre og jeg tror en skal lete lenge etter et finere skip med bedre kvalitet enn «Kongsborg» avslutter direktøren i rederiet stolt.

RETT I OPPDRAG

Kongsborg skal rett i oppdrag etter at dåpen er unnagjort. Skansi har sikret en ettårs kontrakt, med to års opsjon med BG Norge for skipet. Det skal i første omgang operere ut fra Florø og betjene riggen Transocean Searcher.

Skansi Offshore har nå tre skip i arbeid for BG Norge og BP Norge.

De to andre skipene i flåten jobber for Statoil.

KREVENDE OG GODT SAMARBEID

Erlend Hatleberg ved Havyard Ship Technology i Leirvik har akkurat levert sitt første nybygg som prosjektleder.

- Jeg har lang erfaring som deltaker i prosjektorganisasjonene ved verftet, men dette er det første nybygget hvor jeg er prosjektleder og har det fulle ansvaret sier Hatleberg. – Det er selvsagt tøft da det å bygge avanserte offshore skip er noe av det mest krevende man kan komme ut for innen prosjektstyring. Skipet er inneholder en mengde avanserte mekaniske og elektroniske system og alt skal installeres, kvalitetssikres og testes slik at en er sikker på at helheten fungerer. Det er veldig mange aktører og fagfelt som er involvert i planlegging og bygging av et slikt skip og det gjelder å få alle til å koordinere aktivitetene sine og jobbe godt sammen. Heldigvis har vi et fantastisk team på Havyard som er rutinerte og godt kompetente til å bygge slike avanserte skip. Det gjør jobben min som prosjektleder mye enklere. Prosjektet har gått etter plan helt siden dag en og det viste seg også på prøveturene. Vi fikk gjennomført og godkjent alle testene og ble ferdig en og en halv time før vi hadde planlagt. Det viser at skipet var ferdig når det skulle sier Hatleberg.

- Samarbeidet med rederiet er veldig viktig for at sluttresultatet skal bli bra. Min oppgave er å sørge for at rederiet får et produkt de er fornøyd med, levert til rett tid. I tillegg skal vi holde oss innenfor våre budsjett. Skansi overtok denne byggekontrakten relativt sent i løpet og det har gitt ekstra utfordringer i forhold til å tilpasse skipet til deres behov og krav. Derfor er jeg glad for at rederiets prosjektfolk har vært så enkle å samarbeide med og at de hele tiden har vært løsningsorienterte når utfordringer har oppstått avslutter en fornøyd prosjektleder.

TOPP UTRUSTET FORSYNINGSSKIP

Havyard 833 er en større utgave av det suksessfulle Havyard 832 designet som det nå er levert 16 skip av. Kongsborg er det tredje skipet av Havyard 833 design som er levert til nå og er topp utrustet til å ta de mest krevende forsynings-, beredskaps- og oljevernoppdrag for olje- og gassvirksomheten offshore.

Den fleksible underdekkskapasiteten og tankarrangementet gjør at skipet kan frakte de fleste typer flytende laster og tørrbulk som riggene offshore krever. Skipet har Rescue NMD 250 klasse som gjør at det kan håndtere beredskaps- og redningsoppdrag for installasjoner offshore. I tillegg har skipet NOFO 2009 som er den siste notasjonen innen oljevernberedskap og operasjoner.

I designprosessen er det lagt stor vekt på optimalisering av skrog og maskineri for å gjøre drivstofforbruket i operasjon så lavt som mulig. Skipet er også designet med hensyn på størst mulig sikkerhet for mannskap og operasjoner og for å ha minst mulig påvirkning på det ytre miljø.

Nøkkeldata Havyard 833 «Kongsborg»:

Lengde: 86,80 m

Bredde: 19,60 m

Fart: 15 knop

Dekkstørrelse: 1000 kvadratmeter

Mannskap: 27 personer

Dødvekt: 4600 tonn