Brosystem levert av Kongsberg Maritime til to av de nye skipene til Carnival-rederiet. Illustrasjon: Kongsberg Maritime

Kongsberg leverer til Carnival

Kongsberg Maritime AS har signert en avtale med verftet T. Mariotti i Genova, Italia om å levere brosystemet K-Bridge med integrert dynamisk posisjonering til to nye luksusfartøy. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

De to skipene skal leveres til Seabourne, et selskap i Carnival Corporation. Det første fartøyet får navnet “Seabourn Venture” og skal etter planen settes i drift juni 2021, mens det neste søsterskipet er planlagt levert i mai 2022.

Dette blir Seabourns første skip som er bygget spesielt som ekspedisjonsskip. Målet er å gi gjestene en kombinasjon av enestående luksusopplevelser om bord og spennende opplevelser i favann andre cruiseskip ikke besøker.

Skipene bygges etter polarklasse PC6, vil vil seile i så foskjellige områder som Nordvestpassasjen, i Antarktis og dypt inn i Amasonas. De vil være utstyrt med to undervannsfarkoster, 24 zodiac-båter, kajakker og andre vannsportsleker til glede for gjestene.

Brosystemet som leveres av Kongsberg Maritime har flere multifunksjonelle arbeidsstasjoner store infoskjermer som gir god oversikt og kontroll for mannskapet. I tillegg inneholder systemet Kongsbergs avanserte radar mosaikk, som kan kombinere alle skipets 5 radarantenner inn på samme skjerm for full oversikt over omgivelsene, isradar og en sonar som ser forover for å detektere farer, både is og ikke kartlagte grunner og skjær.

Helt nytt fra Kongsberg, er det nye hjelpesystemet for manøvrering i trange farvann, og ankomst til kai. En treghetsplatform, kombinert med posisjons- og bevegelsessensorer i baug og hekk, forer en hydrodynamisk modell av skipet med data, som igjen kan foutse skipets fremtidige bevegelser, med større presisjon enn tidligere.