Fra venstre: Ireneusz Ćwirko fra Crist, Trond Kleivedal fra Color Line og Gunnvor Ulstein fra Ulstein Verft. Foto: Martine Haugland/Color Line.

Kjølstrekk og myntseremoni for Color Lines hybridskip

Mandag denne uken var det duket for kjølstrekk og myntseremoni for Color Lines store miljøsatsing “Color Hybrid” ved skrogverftet i Polen. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Myntseremonien markerer begynnelsen på sammensetningen av de store modulene, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line til Skipsrevyen.

Han forteller videre at neste store milepæl vil finne sted i oktober når det ferdige skroget, som har byggenummer 311 ved Ulstein Verft,  skal taues videre til Ulsteinvik. “Color Hybrid” skal etter planen være i drift i mai 2019.  Skipet, som skal traffikkere mellom Sandefjord og Strømstad blir verdens største plug-in hybrid ferge med en kapasitet på 2000 passasjerer. 

Myntene, som tradisjon tro var fra verft og rederis hjemland, ble lagt under kjølen av Gunnvor Ulstein, administrerende direktør i Ulstein, Trond Kleivdal, konserndirektør i Color Line og Ireneusz Ćwirko, administrerende direktør ved Crist. Forøvrig var representanter fra Fosen, som står for design, Sjøfartsdirektoratet, DNV GL og de hovedtillitsvalgte i Color Line.

Myntene som kjølen nå balanserer på skal bringe hell og lykke, og sørge for at skipet ikke går på grunn.  Når skipet sjøsettes kan myntene enten sveises inn i stållet på et egnet, eller henges opp i glass og ramme. Mathisensier de ikke helt har bestemt hvade vil gå for denne gangen, men påpeker at på både “Color Fantasy” og “Color Magic” er myntene sveiset inn slik at de er synlige for gjestene. På andre Color Line-fartøy har gde gått for glass og ramme variantene. 

- Vi er i rute i henhold til kontrkatene,så det hele er veldig tillitsvekkende. Det er  erfarne verft, og Ulstein har samarbeidet mye med Crist tidligere, sier Mathisen.