Illustrasjon: Skipsteknisk

Kapret kontrakt på rekordstort kabelleggingsfartøy

Ulstein melder på sine hjemmesider at de har fått kontrakt på bygging av et kabellegingsfartøy for Nexans. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipet skulle i utgangspunktet bygges ved det kroatiske verftet Uljanik, i følge Nett.no har økonomiske problemer hindret verftet i Pula å starte byggingen. Nå har Ulstein fått kontrakten de for ett år siden tapte på oppløpssiden. 

- Vi setter stor pris på at Nexans, en solid og viktig maritim aktør, velger Ulstein til å bygge sitt nye flaggskip, uttaler konsernsjef Gunvor Ulstein på selskapets hjemmesider. Hun legger til at kontrakten ble vunnet i tøff internasjonal konkurranse. 

Ulstein skal bygge og forberede det 149,9 meter lange og 31 meter brede fartøyet for montering av kabelutstyr.Kabelleggingsskipet får en svingskive med  kabelkapasitet på hele 10 000 tonn, i tillegg til en fiberoptisk kapasitet på 450 tonn.  

Skipet av typen ST-297 CLV, designet av Skipsteknisk i Ålesund. Fartøyet er designet med høy redundans både i propulsjon (DP3) og i kabelleggingsutstyret, og skal kunne operere og holde posisjonen sin selv under ekstreme værforhold. 

Fartøyet, som har en dødvekt på 17 000 tonn, vil kunne innkvartere 90 personer.