Gå til innhold
Foto: Hovedredningssentralen
Foto: Hovedredningssentralen

Det havarerte lasteskipet «Eemslift Hendrika» driver mot land, uten motorkraft, etter at mannskapet måtte forlate fartøyet mandag kveld. - Fortsatt fare for at hun kan gå rundt, sier Hans Petter Mortensholm i Kystverket.

Det var mandag formiddag at skipet «Eemslift Hendrika» fikk problemer etter at lasten om bord skal ha forskjøvet seg. Åtte av mannskapet på 12 ble tidlig løftet av skipet av redningshelikopter, mens de resterende fire ble igjen om bord for å forsøke å stabilisere situasjonen. 

Da dette ikke lyktes måtte mannskapet forlate skipet, og hoppe over bord, før de ble reddet av redningshelikopter ca klokken 20.10. Èn mann i 50-årene ble skadet i hendelsen, han skal være lettere skadet og tilstanden er stabil.

Direktør for miljøberedskap i Kystverket, Hans-Petter Mortensholm sier til Skipsrevyen at kystvaktskipet «Sortland» er på vei mot havaristen nå, og vil ankomme en gang mellom 11 og 13 i ettermiddag. I tillegg er Kystverkets fly på vingene for å få nye bilder fartøyet. 

- Fortsatt er skipet et stykke ute fra land. Dersom det følger den banen som den har nå så vil det ta rundt halvannet døgn før den når land. Hvis værmeldingen er riktig så ser det ut til at den banen kan dreie mer sørover etterhvert, sier Mortensholm. 

Han forteller at det er ekstreme forhold i området med 15 meter høye bølger. Det er derimot ventet noe bedre vær onsdag.

Kan fortsatt gå rundt

Skipets eier og management har hyret inn Smith Salvage, og Kystverket venter på en plan fra dem nå. 

- Faren for at skipet går rundt er fortsatt til stede. Det er det vi prøver å unngå. Skulle det skje blir vårt fokus å håndtere oljen på sjø. Når det er så dårlig vær så er det vanskelig å drive oljeopptak, det vil bli lettere dersom været bedrer seg. 

Kystverket opplyser til Skipsrevyen at det er 350 tonn tungolje, 75 tonn diesel og 10 kubikk smøreolje om bord i skipet.

- Situasjonen ville vært langt annerledes dersom dette hadde skjedd 200 meter fra land. Slik sett var det riktig av mannskapet å legge kursen bort fra land da dette skjedde, sier Mortensholm.

Han forteller at det ble lagt ut en slepeline akterut på «Eemslift Hendrika» før mannskapet måtte gå fra borde. Det gir en mulighet for KV «Sortland» å få et slep om bord. 

- Men der har man bare èn sjanse. Ryker det slepet så er man like langt. Derfor blir det en siste mulighet. Uansett er dette noe skipssjefen på «Sortland» må avgjøre og det er ikke noen tvil om at sikkerheten til mannskapet må komme i første rekke.