- Vi kan fange 90 prosent av CO2 fra skip og oljerigger sier forretningsdirektør i Air Products AS, Rune Damsgaard. Foto: Sigbjørn Larsen.

Kan fange CO2 fra skip

- Vi kan fange 90 prosent av CO2 fra skip og oljerigger. Det sier forretningsdirektør i Air Products AS, Rune Damsgaard, til Skipsrevyen

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

-Omfattende vitenskapelige tester på Norcem i Brevik viser at vi kan fange 90 prosent av CO2 utslippene, sier Damsgaard. Selskapet Air Products AS har årelang internasjonal erfaring med gass og gasshåndtering. Selskapets nyutviklede teknologi gjør det mulig å fange og omdanne CO2 fra utslipp til gass. Selskapet har klart å fange opp til 90 prosent av klimagassutslippet fra CO2 i forsøkene på Norcem. Air  Products kan dermed sitte på løsningen til noen av utslippsutfordringene  med klimagassen CO2.

-Vi har teknologien, så gjenstår det å se om noen vil betale for den, sier Damsgaard.

Air Products var en pioner internasjonalt i forhold til gass og gasshåndtering.  Selskapets løsninger benyttes i dag blant annet på kjemikalietankere for å sikre last og personell i forbindelse med transport av eksplosjonsfarlige laster. Ved hjelp av membraner kan selskapet separere luft slik at tilstrekkelige mengder oksygen fjernes og man står igjen med ren nitrogen.  Teknologien er helt avgjørende for å unngå gasseksplosjoner på skip. I dag er selskapet Air Products and Chemicals Inc. blant de 500 største selskapene i USA.  Air Products and Chemicals Inc. har 20.000 ansatte over hele kloden. Selskapet var først i verden med å levere membranbaserte nitrogengeneratorer til både skip og oljeplattformer.

Avgjørende for bananmodning ombord på skip

Teknologien fra Air Products AS  benyttes i dag på kjemikalietankere, produkttankere, LNG skip, og supplyskip offshore. Og for skip som er lastet med bananer!

-Hva sa du?

- Våre løsninger er faktisk avgjørende for å kontrollere modningsprosessen av bananer ombord i skip lastet med bananer, ler Damsgaard. Bananer vil modne ukontrollert og råtne hvis ikke oksygen og andre gasser tas ut. Dette kalles Controlled Atmosphere. Så de fleste i Norge har faktisk vært borte i vår teknologi gjennom å spise modne bananer fra skip som er lastet med bananer, smiler han.

Keep it simple

Gjennom våre nitrogengeneratorer blir råstoffet luft separert i de naturlige grunnstoffene som luften består av. Det er nitrogen vi ønsker å bruke, og de andre komponentene blir derved fjernet i prosessen vår. Nitrogenet sendes inn i lastetankene når lasten losses, på fagspråket et inertgassystem. Dermed unngår man eksplosjoner.  Vi lever etter filosofien keep it simple. Vi skal ha mest mulig enkle men velfungerende løsninger. Dermed blir det ikke mange duppeditter å forholde seg til. Det øker driftssikkerheten, noe som igjen garanterer et velfungerende skip som kan tjene penger for reder og charter. Våre løsninger er selvsagt ISO sertifisert og vi oppnådde høyeste industriutmerkelse for våre løsninger i Sør Korea.

Over hele verden

90 prosent av alle LNG-skip benytter seg av vår teknologi. Nitrogenet blir separert og lagret i tank. Det må være under 3 prosent nitrogen igjen. Vi skiller i prinsippet ut vann og oksygen. Systemet er standardisert og basert på Air Products erfaring fra mer enn 1500 leverte  nitrogengeneratorer til skip og offshore. Systemet har en garantert levetidsupport på mer enn 30 år for LNG tankskip. Vi har åpent 24/7 og reservedelsgaranti på 48 timer hvor som helst i verden. “Bit Viking” var verdens første produkttankbåt som ble oppgradert med LNG dual fuel og har vårt system ombord. Vi installerer nå også våre løsninger ombord på Viking Cruise, hos Enviro, finske isbrytere, 25 gasstankere i Qatar, Westfal-Larsens kjemikalietanker med metanol fuel, verdens første tankskip for flytende hydrogen og alle siste generasjons cruiseskip hos Carnival for å nevne noen. 

Fremoverlent reder

Men nå handler det altså om å få noen med på CO2 fangsten.

-Hvem blir den første til å ta dette i bruk, spør vi?

-Vi håper på en fremoverlent norsk reder som er opptatt av grønn skipsfart, sier Damsgaard.