Kan et handelsskip bli straffet for ulovlig fiske?

Ifølge Fishing News International har dette skjedd for Seatrades Polestar som lastet en last fra en fiskebåt som visstnok hadde fisket ulovlig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ifølge Fishing News International har dette skjedd for Seatrades Polestar som lastet en last fra en fiskebåt som visstnok hadde fisket ulovlig. Bak aksjonen befinner North-East Atlantic Fisheries Commission (NEAFC) seg, og regelverket stammer fra 1. mai i år og dekker Illegal, Unregulated and Unreported fishing (IUU).

Og når første reeferskipet var kommet på en svarteliste har det vist seg umulig og bli klarerert fra denne, fordi båten er registrert i Panama som ikke har undertegnet NEAFC konvensjonen.Men kan NEAFC virkelig gå etter et handelsskip som har lastet en last i god tro, for regelverket gjelder fiskefartøyer. Regelverket dekker heller ikke transhipment fra et fiskefartøy til en lastebåt. Og kanskje viktigst, det gjeldende regeleverket er ikke gjort tilgjengelig for reefertraden, men kun for fiskeribransjen.

Rederiet, Seatrade, visste ikke at lasten var ulovlig da avtalen ble inngått i mai i fjor, og hadde ikke kjennskap til NEAFCs regelverk før sistnevnte sendte en fax om saken. Båten skulle til Korea, men for å unngå arrest, ble hun holdt ventende utenfor territorialgrensen mens man prøvde å finne en løsning. Men det viste seg umulig, og båten satte kursen til Japan, men her skjedde det samme fordi NEAFC hadde forbudt mottaker å ta imot lasten. Båten endte så opp i Hong kong der lasten ble losset og så stuet inn i containers for så å ende opp i Japan. Ingen aksjon ble iverksatt mot containerskipene som fraktet den samme lasten!

Deretter utførte Polestar flere reiser både til Korea og Japan med fisk uten problemer, før båten kom til Tyskland da blacklist problemet gjenoppstod. Lossingen ble stoppet og havnemyndighetene beordret skipet til å seile uten at hun hadde nok av verken bunkers eller ferskvann. EU-Kommisjonen måtte komme på banen for at Polestar i hvert fall fikk det ombord. Så i mai i år var båten i Agadir i Marokko, og to timer etter at hun hadde seilt ble hun tvunget til å returnere av et helikopter "gunship" med følge av flere jetfighters og skip fra den marokkanske marinen. Seatrade hevder at norske politiske interesser var medvirkende til denne prosessen til tross for at Marokko heller ikke hadde signert den famøse NEAFC avtalen.

Så er spørsmålet om tredje part, i dette tilfellet Polestar, virkelig kan bli trukket inn i dette lovverket. Seatrade har i mellomtiden introdusert en klausul der befrakteren må ta ta ansvaret dersom lignende episoder skulle oppstå i fremtiden, for transhipment forretninger sies å bli stadig mer vanlig.