"Juanita" ved verftet i Gursken. Foto: Myklebust Verft

"Juanita" har blitt hybrid

Etter fire år i arbeid har Ugland-fartøyet “Juanita” nå konvertert og blitt hybrid. Det melder Myklebust Verft. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Juanita var et svært innovativt fartøy da hun ble levert fra Kleven, og det er kjekt å få ta del i å gjøre henne enda mer attraktiv på markedet, sier Inge-Jonny Hide, plassjef ved Myklebust Verft i pressemeldingen. 

Fartøyet forlot verftet i helgen, og ligger nå i Florø og tester landstrømtilkoblingen. Batteriet, som er montert i prefabrikerte containere i bakkant av styrhuset, har en kapasitet på 678kWh, og kan blant annet brukes til å ta toppene av belastningen til motoren for å besørge en jevnere belastning. Batteriet skal også fungere reservekraft og kunne ta over dersom en av motorene stopper. 

Les også: Skipsrevyens omtale av “Juanita” fra PSVen var ny

Plassjef Inge-Jonny Hide er fornøyd med å ha med seg et godt referanseprosjekt videre. Foto: Andrea Bærland

Tror hybridisering blir viktig fremover

- Det at motorene kan operere på en mer optimal belastning og at en reduserer antallet motorer som må gå, vil gi lavere drivstofforbruk og redusere skadelige utslipp, sier Kristian Granberg, prosjektleder i Wärtsilä som har levert batteripakken. 

Hide synes det har vært et spennende prosjekt å være med på for Myklebust Verft, og påpeker at “Juanita” vil være et godt referanseprosjekt  som kan skaffe verftet flere grønne jobber. – Å ha kompetanse på installasjon av hybridsystem og batteripakker ser ut til å bli viktig fremover, tror Hide. 

Utover installasjon av batteripakke ble det gjennomført femårsklassing av fartøyet.