Foto: Kadeg Boucher/Energy Observer

Jorden rundt på seks år

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Denne helgen forlot katamaranen "Energy Observer" Paris. De neste seks årene skal fartøyet seile jorden rundt, utelukkende på egenprodusert, fornybar energi. 

Lørdag 15. juli forlot den 30,5 meter lange og 12,8 meter brede katamaranen Paris, med Anne Hidalgo, den franske hovedstadens ordfører om bord. Fartøyet har vært jorden rundt tidligere, og ble i 1994 tilelt Jules Verne-prisen. Denne gangen ledes ekspedisjonen av den franske racerbåt-føreren Victorien Erussard og dokumentarfilmskaperen Jerome Delafosse.

Første stopp på den seks år lange ferden, som totalt vil bestå av 101 ulike havner i 50 forskjellige land, er den nord-franske byen Boulogne-sur-mer, hvor skipet skal ligge fra 22.-30.juli.

I løpet av turen skal båten, i følge TU, besøke Norge hele tre ganger i løpet av 2019, da vil skuelystne i Oslo, Bergen og Ålesund få muligheten til å ta farkosten i nærmere øyesyn. Følg "Energy Observer" videre på ferden her.

Kaptein Victorien Erussard og kepsedisjonsleder Jerome Delafosse i Paris. Foto: Jeremy Bidon/Energy Observer

Båten, som opprinnelig ble bygget i Canada i 1983, har blitt forlenget og oppgradert i den franske byen Saint-Malo.

I Saint- Malo har båten blitt utstyrt med et knippe ulike teknologier for produksjon av fornybar energi om bord - utviklet av det franske forskningsinstituttet CEA-Liten, deriblant 130 kvadratmeter solcellepanel som i følge prosjektets hjemmesider har en effekt på 21 KW.

Sol, vind og vann

Til Discover Magazine har Didier Bouix i CEA-Liten uttalt at panelene som skal kunne fange solenergi fra begge sider er 25 prosent mer effektive enn konvensjonelle solcellepaneler.

I tillegg til solkraft skal vinden benyttes, både gjennom to vindturbiner som vil kunne produsere omtrent 3 KW, samt en kraftdrage som skal drive båten fremover, i tillegg til at den skal produsere omtrent 2-4 KW strøm.

Om natten eller i overskyet vær vil fartøyt drives frem av egenprodusert hydrogen. Ved hjelp av soldrevet elektrolyse skal fartøyet også kunne produsere sin egen hydrogen fra sjøvann. Brenselcellen om bord vil kunne produsere 26 KWh elektrisk energi ved hjelp av 1,6 milligram hydrogen.

Avreise fra Paris. Foto: Jeremy Bidon/Energy Observer