Cruiseskip i Geirangerfjorden. FOTO: Sjøfartsdirektoratet

- Ja, tidshorisonten er riktig

I en artikkel i februar stiller havnesjefen i Stranda kommune spørsmål om innføringen av nullutslipp i verdensarvfjordene i 2026 kommer for tidlig. Nå får hun svar fra Miljøstiftelsen ZERO.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Det finnes løsninger for å få dette til allerede i dag, sier teknologiansvarlig Marius Gjerset i ZERO til Skipsrevyen. - Vi hadde fortsatt kjørt diesel-ferger langs hele kysten hvis ikke politikerne i 2014 stilte et tydelig krav til nullutslipp i nye fergesamband.

Han påpeker at det er første gangen noen stiller såpass strenge krav til de store cruiserederiene. I California og Alaska har man fra før stilt krav om at alle cruiseskip som skal til land må ha landstrøm. Men slike krav som Norge legger opp til fra 2026 er helt nytt.

- Vi er helt sikre på at denne bransjen, med de store ressursene de har, klarer å implementere løsninger for dette inne syv år, mener Gjerset.

Teknologiansvarlig Marius Gjerset i ZERO mener at nullutslipp i verdensarvfjordene i 2026 er fullt mulig

Han er redd for at om man skaper en usikkerhet om dette vil gjennomføres, risikerer at næringen ikke tar det på alvor og ikke gjør de rette investeringene.

- Da må ikke aktører prøve å skape usikkerhet om det 2026 målet, understreker Gjerset. - Det er store investeringer det er snakk om. Og det fordrer at de begynner å jobbe med dette nå.

Må gjelde flere

Havnesjef i Stranda kommune, Rita Berstad Maraak, mener også at det bør vurderes å innføre kravene til langt flere fjorder enn de såkalte verdensarvfjordene. Hvis ikke risikerer man at de forurensende skipene legger til kai i en nabo-fjord, for å så å frakte passasjerene med busser videre. Det er et poeng som Gjerset støtter.

- Det er ikke målet med vedtaket, så vi er enig med Maraak i dette. Og stortingsvedtaket sier at det skal komme utslippskrav i alle fjorder. Dermed vil de skipene med størst utslipp måtte skifte teknologi. Vi tenker at her vil verdensarvfjordene måtte gå litt foran, så kommer det nulluttslipskrav til de andre fjordene senere.

- Vi vil ha et teknologiskifte, ikke bare et fjordskifte påpeker Gjerset.

Handlingsplan kommer

Regjeringen jobber i disse dager med en handlingsplan for grønn skipsfart. Resultatet av den er ventet å komme rundt påske. Der håper ZERO at det er en tydelig og god beskjed på hvordan man skal halvere utslippene i maritim sektor, og få til nullutslippsløsninger.  

- Da regner vi med at det kommer politiske virkemidler for cruisebransjen, avlutter Gjerset.