Island Offshore døpte nybygg

Mandag var det duket for skipsdåp hos VARD i Brevik. Bygg nr. 837, et spesialfartøy som skal operere både som hotellskip og utføre offshore service oppdrag. Det informerer Island Offshore i en pressemelding. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Vard Brevik sitt bygg nr. 837 ble overlevert fra Vard Brevik til Island Offshore i forrige uke, og mandag fikk gudmor Inger Stärk gleden av å døpe «Island Diligence». Fartøyet var opprinnelig utviklet og bygget som et plattform supply fartøy, men i den senere tid har skipet blitt bygget om til et hotell- og servicefartøy.

Det nye fartøyet har kapasitet til å innkvartere 100 personer om bord, inklusiv mannskap. Fartøyet er utstyrt med en heave kompensert og teleskopisk gangvei, som skal gi arbeidere en trygg og effektiv tilkomst til oppdrag på plattformer og vindmølleinstallasjoner. «Island Diligence» har også en offshorekran, og er utrustet for å gi stor fleksibilitet i operasjon.

f.v. Morten Ulstein, Håvard Ulstein, Mathias Ulstein,gudmor Inger Stärk og Lars Ivar Bøe.

Fartøyet som er designet av Rolls-Royce, har fått designbenevnelsen UT 717 CDX W2W, og er 86 meter langt og 18,5 meter bredt. 

Anvendelig tonnasje

Administrerende direktør i Island Offshore, Håvard Ulstein uttalte i meldingen at rederiet har stor tro på at servicemarkedet både innenfor vind og offshore blir sterkt fremover, og at de innen kort tid vil ha en kontrakt på fartøyet.

 - «Island Diligence» er det sjette PSV-fartøyet i vår flåte som er blitt bygget om til andre formål, og det viser hvor anvendelig denne type tonnasje er. Det foregående fartøyet «Island Crown» var også opprinnelig et PSV-fartøy som vi besluttet å bygge om til W2W og har etter forholdene vært et svært vellykket prosjekt for Island Offshore og eierne, sier Ulstein om ombyggingen.