Gå til innhold
Annonse
ABB har åpnet et nytt samhandlingssenter for kundene på Billingstad utenfor Oslo. Foto: ABB
ABB har åpnet et nytt samhandlingssenter for kundene på Billingstad utenfor Oslo. Foto: ABB

Forrige uke åpnet ABBs hovedkontor utenfor Oslo sitt nye kundesenter, her håper de at idémyldring i samarbeid med kundene skal lede til løsninger utenfor boksen. 

Annonse

- Her har vi montert flere av produktene våre i en, etter min mening, rød tråd, slik at gjesten våre får ta på dem, og se hvordan de funker. Det er heller ikke alle produkter som er relevante for alle, men med kunder med ulike behov kan det være slik at et produkt som egentlig er ment for én ting, kan kanskje også brukes på en annen måte, sier leder for senteret, Erik Norgren til Skipsrevyen. Kanskje kan en sensor tiltenkt byggeindustrien også brukes om bord på et skip, eller kan et forbrukerprodukt fra Elkjøp kobles sammen med utstyret på bro? 

Turen i showroomet starter som regel ved VR-brillene, før man går videre til produktene som befinner seg “under panseret”, og avslutter ved kontrollsentrene og en demonstrasjon av hvordan all informasjon kan samles i den digitale skyen. Det er ikke digitalisering i seg selv som er målet, men å utnytte de innsamlede dataene best mulig. 

Allerede godt besøkt

I ukene opp mot den offisielle åpningen har senteret allerede hatt nærmere 30 kunder innom på workshops. Også store aktører innenfor den maritime sektoren, uten at navn kan nevnes.

I workshop-rommet, som i motsetning til et konvensjonelt møterom, er innredet med fargerike møbler, runde bord og myke tepper er håpet at ABBs ingeniører i samarbeid med kunden skal komme opp med innovative løsninger på kundens problemstillinger, gjennom en såkalt design thinking-prosess. Norgren tror denne måten å jobbe på vil skape enda mer verdifulle løsninger for kundene. 

- Når vi så har kommet frem til en løsning vi tror kan fungere, er det opp til oss å lage et utkast vi jobber videre med. Det kan være alt fra en enkel tegning til en digital simulering i det marine kontrollsenteret, som vi presenterer, og eventuelt jobber videre med, sammen, sier Norgren.