Gå til innhold
Båten vil bli det andre fartøyet Intership tar levering av i 2022. Illustrasjon: Salt Ship Design
Båten vil bli det andre fartøyet Intership tar levering av i 2022. Illustrasjon: Salt Ship Design

Det Hareid-baserte brønnbåtrederiet Intership har kontrahert en ny hybrid brønnbåt. Brønnbåten  vil ha en lastekapasitet på 2.500 m3 og skal leveres i fjerde kvartal 2022. 

Det nye fartøyet er designet av Salt Ship Design og skal bygges ved verftet Zamakona Yards Bilbao i  Spania. Fartøyet er designet med stort fokus på miljø og reduksjon av utslipp. God fiskehåndtering, fiskevelferd og biosikkerhet er av høyeste prioritet.

I tillegg vil båten utstyres med en stor  batteripakke, løsninger for energigjenvinning og være tilrettelagt for installasjon av  produksjonsanlegg for ferskvann med stor kapasitet. For å unngå begrensninger i dybde vil brønnbåten ha et lavt dyptgående i forhold til størrelse. Båten vil bli det andre fartøyet Intership tar levering av i 2022.

Daglig leder Ole Peter Brandal sier Intership er opptatt av bærekraft, og kontraheringen av en brønnbåt med en av markedets største batteripakker er et steg på veien mot en grønnere profil for både dem og industrien som helhet.

Daglig leder Ole Peter Brandal sier det nye fartøyet er en allsidig brønnbåt. Foto: Intership
Daglig leder Ole Peter Brandal sier det nye fartøyet er en allsidig brønnbåt. Foto: Intership

- Vi har hatt fokus på å prosjektere en  fleksibel og allsidig brønnbåt, som er konkurransedyktig både i dag og i fremtiden. Da må fartøyet  selvsagt ha et lavest mulig klima- og miljøavtrykk. Det blir ikke bare ivaretatt gjennom den  batterihybride løsningen, men også ved å tilrettelegge for installasjon av produksjonsanlegg for  ferskvann, som mange steder er en begrenset og nødvendig ressurs.

Intership 

Intership ble etablert i 2014 og har erfart solid vekst siden oppstarten. Selskapet tilbyr en moderne flåte for håndtering, behandling og transport av fisk. Etter  overtakelsen av nybygget vil den totale flåtekapasiteten øke til nesten 16,000 m3 fordelt på 9 brønnbåter. Fartøyene opererer i Norge, Chile, Skottland, Island og på både øst- og vestkysten av  Canada.